Bludny kruh
Dobry den. Muj dotaz se snad tyka vseho, co je na vasich strankach publikovano. Jsem obklopena lidmi, kteri jsou na necem zavisli (alkohol, piko, trava, cigarka, foukani...).Ja si dam o vikendu par sklenicek, ale jinak nic z toho vyse jmenovaneho. Ty lidi mam rada a je mi fakt lito, ze v tom vsem litaji. At uz kvuli rodinnym problemum nebo nude, laskam atd. Snazim se jim pomoci, ale je to dost tezke. Muj pritel dost pije a huli travu. Ganju uz omezil, ale nikdy neodmitne alkohol. Jde sice o pivo, vino, ale i tak. Proc? Nema rad sveho otce, skola ho nebavi. Takhle to aspon pry ubiha rychleji. Ma hodne podobnych pratel. Take rika, ze az dokonci skolu a odstehuje se, tak s tim prestane:). Nejake naznaky se vyskytuji. Byla jsem jednou u nej doma. Ani se nedivim, ze se mu tam nelibi. Znam spoustu takovych lidi. Jde samozrejme o mlade stredoskola(c)ky. 3 z nich prerusili nebo ukoncili studium. Ale co bude dal... Vsichni meli nejake zajmy a pak se neco stalo a uz se to vezlo. Absolutni nezajem o cokoliv. Nevim, co si s nimi pocit. Urcity vliv mam, ale i tak je to malo. Nevim jak je jinak motivovat. Zkuste mi prosim poradit. A co s pritelem a jeho pitim. Je pravdou, ze zivot s alkoholikem neni zadny med. On je hodny a nikdy na me nestahl ruku. Ale co v budoucnu?

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, koukám, že Vám osud lidí okolo Vás není lhostejný. A to je pěkné. Byla by však škoda plýtvat energii na řešení "závislostí", které mohou být ve skutečnosti "pouhými" experimenty či rekreačním užíváním. Mimochodem něčím takovým si dle odhadů projde přibližně polovina dospívajících a nedá se rozhodně říci, že by většina přešla do rizikového zneužívání se všemi problémy, které se k tomu vážou. K dospívání mnohdy takováto krátká epizoda patří a ne všechny změny v tomto období jdou na vrub drogám. Chápu ale že máte obavy a ráda by jste nějak pomohla. Problém ale je v tom, že pokud experimentátor či uživatel normálně zvládá nároky běžného života a žádné problémy nepociťuje, nic nebude chtít měnit a Vy se můžete snažit jakkoli.... Také se jedná o dospívající, kteří si musí spoustu omylů a nezdarů zažít na vlastní kůži, přestože o ně my ostatní máme strach a mhohdy předvídáme, jak to asi dopadne... :-) Samozřejmě že pokud se nějaké problémy začnou projevovat ve Vašem vztahu, držte si pevně svoje hranice a nenechte se nikým nepřiměřeně omezovat. Hezký den