Kouření a těhotenství
Vážení, dnes jsme na http://www.porodnice.com/ věnovali kapitolu kouření v těhotenství. Dostali jsem dotaz: Dobrý den pane doktore či paní/ slečno Ašenbrenerová , až si najdete chviličku byla bych ráda za podání informace a to: Proslýchá se, že pokud žena plánuje dítě a je silnou kuřačkou a přesto by chtěla aby bylo vše v pořádku - je trošku časově náročné zbavit tělo nečistot a škodlivin způsobené kouřením. Trvá to i několik let. (pokud je to pravda) A budoucí matka- silná kuřačka, při zjištění své gravidity má snahu hned přestat kouřit a trpí abstinenčními stavy (doufám , že se to tak říká) co s tím???? To přeci vývoji plodu musí škodit také. Dá se tato situace zmírnit změnou stravy, pitím různých čajů, inhalací …….už mě nic nenapadá. Poraďte nám neinformovaným. Děkuji. Můžete nám/porodníkům/ prosím fundovaně odpovědět? Pochopitelně, že našim čtenářům přesně sdělíme zdroj nových informací. Pokud byste měli zájem, můžeme (naše servery) hlouběji spolupracovat. Děkuji a s pozdravem MUDr. A. Pařízek

Odpověděl: Pavel Kubů
Dobrý den pane kolego, dovolím si dotaz rozdělit na jednotlivé problémy - ad detoxifikace - doporučuje se pít vodu či nízkokalorické nápoje před každým jídlem a kdykoliv během dne, kdy je pociťován hlad (ženy často trpí obavami, že po zanechání kouření přiberou na váze, eventuálně ženy i muži mívají neodolatelnou chuť na sladké), dodržování pitného režimu pomáhá vyplavit nikotin z těla. Přítomnost nikotinu v těle na počátku těhotenství však nepředstavuje pro plod žádné zásadní riziko, mnohem závažnější je samotné kouření během těhotenství a inhlalace toxických látek vznikajících hořením cigarety. Každopádně cca do měsíce po poslední cigaretě nelze ani hypoteticky uvažovat o kontaktu právě počatého dítěte s nikotinem v těle matky. ad abstinenční příznaky - je-li žena skutečně silně závislá na nikotinu (lze zjistit z Fagerstroemova dotazniku dostupny např. na http://www.dokurte.cz/?stranka=fagerstroemuv_test&typ=sablony) lze uvažovat o substituční léčbě nikotinem (preparat Nicorette) i přesto, že v SPC je mezi kontraindikacemi uvedeno těhotenství. Rizika, která pro plod představuje vlastní kouření jsou ale nepoměrně vyšší než poněkud hypotetická rizika (spíše ochrana výrobce před případnými soudními procesy) léčby nikotinem v těhotenství. ad náhradní aktivity - riziko relapsu kouření z důvodu farmakologické závislosti na nikotinu je nejzávažnější cca do měsíce po zanechání kouření. Pozdější relapsy jsou způsobeny hlavně návykem na kouření cigaret (kouření obsahuje silnou rituální složku-hra s ohněm, silný objekt přeskokového chování, socializační prvek atd.) či jinými slovy psychologickou (behaviorální) závislostí na cigaretách, která je zároveň nejčastějším důvodem relapsu. Je proto dobré s touto pozdější fází abstinence počítat a připravit si nejrůznější aktivity, ke kterým se čerstvý nekuřák může uchýlit, začne-li jej obtěžovat nepřekonatelná chuť na cigaretu - pocit který se opakuje několikrát během dne a trvá 2-5 minut. Poměrně efektivní je zaměstnat se jinou činností - krátce si zacvičit, umýt si ruce, něco uklidit, sníst nějaké ovoce či zeleninu (zejména banány, jablka, kiwi, grepy, karotka, celer), dát si žvýkačku bez cukru, zazpívat si, zkusit někomu zatelefonovat atd. atp. Dále je třeba domluvit se s okolím, aby v přítomnosti těhotné nekouřilo a nevystavovalo jí tak zvýšení chuti na cigaretu a pasívnímu kouření.