info
jana
Kamaradka mi sverila, ze driv brala rok pernik a pak byla 5 let na heraku. Pak byla nekolikrat na leceni, 2x utekla, ale napotreti to zvladla a ted je uz asi 3 roky cista. Odstehovala se jinam, vypada v pohode, vede vcelku aktivni zivot, spousty kamaradu, rada sportuje, ma staleho pritele a psa....asi neni ceho se obavat, ale stejne se bojim, aby do toho znovu nespadla. Poznala bych to vubec? Jak? Co jineho krome vpichu by me mohlo upozornit? A jaka je pravdepodobost, ze je z toho opravdu venku a ze se desim zbytecne? Diky za odpoved. jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Podle toho, jak popisujete nynější životní styl své kamarádky, bych o ní asi velké obavy neměla - jestliže abstinuje tři roky, má partnerský vztah, přátele, koníčky, nežije v prostředí, ve kterém drogy brala a vypadá v pohodě. Samozřejmě, že tu jisté riziko, že by se k drogám mohla vrátit, je. Rizikovými faktory by mohla být nějaká neočekávaná náročná situace (rozchod s přítelem, ztráta zaměstnání...) nebo dlouhodobý stres například v práci nebo nějaké vleklé zdravotní potíže... Rizikem je také nadměrná konzumace alkoholu, tomu by se měl člověk, který bral dlouhodobě drogy, spíše vyhýbat. Nicméně, ani v těchto případech do toho dotyčný nemusí rozhodně spadnout znovu, pokud má takové zázemí, jako vaše kamarádka, tak by mu to mělo pomoci podobné situace zvládnout. Koneckonců, když to vaše kamarádka zvládala tři roky a jistě se dostala i do situací, kdy jí myšlenky na drogy napadly, tak je velká šance, že se jí to bdue dařit dál. To, že spadla do drog, byste asi poznala - jednak by pravděpodobně změnila životní styl, kamarády, obávám se, že by přestala sportovat, protože to se moc s užíváním drog neslučuje a asi by změnilo její chování k lidem, možná by se začaly objevovat potíže s partnerem, v zaměstnání... Některé informace můžete najít i v rubrice Pro rodiče na této stránce (nechci si z vás dělat legraci, jen se rodiče nejčastěji ptají na to, jak poznat, jestli jejich dítě náhodou nebere drogy - proto jsou informace o typických příznacích užívání drog uvedené v této kolonce). Pokud byste měla podezření, že se s ní něco děje a chtěla se zeptat na víc informací, tak znovu napište. Ale na vašem místě bych se asi za stávající situace neznepokojovala a asi by nebylo vhodné se ke kamarádce chovat podezřívavě. Přeji hodně štěstí vám i kamarádce.