Thc
Nevim
Dobry den, prichazim k vam s problemem, ze se na intru dozvedeli ze hulim thc, je mi 16 a travu uz nejakou dobu hulim. Drive jsem mela dost psychickych problemu a trava mi pomohla od uzkosti a anorexie, ac to muze u nekoho vyvolavat. Ucinky travy jsou hrozne individualni, nekdo nedokaze delat vubec nic, ale ja dokazu fungovat a byt produktivni clovek s cistou hlavou. Travu nemam potrebu v momentalni dobe hulit nejak casto, nedela mi problem si dat napriklad mesic pauzu. Ale zpet k tomu, ze to na intru zjistili. Vyhrozuji mi, ze kdyz by meli podezreni, volaji policii, jez mi da testy, a nasledne zavolaji ospod, a pry bych mohla skoncit v nejakem vychovnem zarizeni. Mimo to ze hulim travu jsem slusna a rozumna slecna, ale mam z toho trochu nervy, ale prijde mi blbost ze bych sla do pastaku kvuli tomu ze hulim travu. Poprosila bych vas o nejakou racionalni odpoved, diky!

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Nevim,
díky za dotaz a omlouváme se za delší čekání na odpověď. Nejsem si zcela jistá, zda na základě oznámení školy byste mohla jít do výchovného zařízení, to mi přijde jako extrémní řešení. Škola může jednat dle školního řádu. To se pak projeví na hodnocení chování studenta až možném vyloučení ze školy, pokud se situace opakuje, výrazně zasahuje proti školnímu řádu apod. Škola může dát podnět na orgán sociálně právní ochrany dětí (OSPOD) a ten musí celou záležitost přezkoumat. Většinou jsou rodiče či jiné oprávněné osoby dítěte přizvány k řešení problematické záležitosti a posuzuje se jejich ochota spolupráce, rodinné zázemí atd. Může být doporučena spolupráce dítěte a rodiny s odborným zařízením, školním psychologem apod.
Jiná situace by nastala, pokud u Vás policie našla konopí, ať už pro svou potřebu nebo pro poskytování někomu dalšímu. Samotné kouření není protiprávní, ale držení nelegální návykové látky je vždy protiprávní. Prodej či podávání další osobě thc se považuje za závažný trestný čin.
Pokud byste potřebovala přesnější odpověď od kompetentní osoby, doporučila bych Vám Právní poradnu APAS, kde Vám odpoví právník zabývající se drogovými přestupky a tresty. Zde je odkaz https://poradna.asociace.org/webova-poradna/
Zvažte i případnou odbornou pomoc adiktologickou s užíváním marihuany, která Vám sice nyní dle Vašich slov pomohla s psychickými problémy, ale přesto Vám nějak do života zasahuje a ovlivňuje Vás. Existují adiktologické poradny pro děti a mládež, kam se můžete i sama obrátit a řešit svou situaci.
Zde je odkaz na některé z nich v Praze:  Adiktologická ambulance pro mladistvé a dospělé SANANIM z.ú.
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ambulance/
Specializovaná dětská ambulance Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN
https://www.vfn.cz/pacienti/kliniky-ustavy/klinika-adiktologie/odborne-ambulance/
Kdyby to bylo pro Vás daleko, napište okres bydliště či školy a můžeme Vám poskytnout kontakty na bližší zařízení.
Držím palce, aby vše proběhlo bez obtíží a zdárně jste mohla dostudovat
HS