Dokážu se vyléčit sám?
AnonymniAlkoholik
Dobrý den..
je mi 24 let a mám problém s alkoholem. Začal jsem pít asi jako každý jiný, pro zábavu, v 15 letech, rekreačně a ne nijak výrazně. Před 3 lety se semnou rozešla přítelkyně po 3-letem vztahu. Měli jsme neshody, ale já na tom vztahů ve velké míře stál. A to mě položilo. Začal jsem hodně pít a snažil se smutek v alkoholu zabít. Prvně to šlo, bylo mi lépe, tehdy jsem studoval bakalářský obor, byl jsem ve druhém ročníku. Pil jsem denně, třeba 3 piva, 4, někdy láhev vína, podle nálady. Ale denně. Studium jsem úspěšně dokončil a chvíli mi bylo lépe, ale ne na dlouho. Poté jsem nastoupil na navazující obor, nastěhoval se na byt s kamarádkami a do jedné z nich se zamiloval. Jenomže z toho nic nemůže podle všeho být a já se do pití zase pořádně opřel. Teď jsem v posledním ročníku, blíží se státnice, probíhá zkouškové období. A já jsem v koncích, zvládnu láhev tvrdého denně, k tomu pár piv. Nebo třeba 2-3 láhve vína. Cítím extrémní tlak v hlavě, ztratil jsem chuť k jídlu a přetrhal téměř veškeré sociální vazby, na ničem mi nezáleží. Dokonce bych se šel i rád léčit, mám z toho strach, ale vím že bych tam třeba našel někoho, kdo by mi porozuměl. Ale nemám na to čas, musím úspěšně dodělat státnice, jinak mě otec vydědí. Co mám dělat.. jak se mám vyléčit sám? Když nepiju, všechno ztratí barvu a jsem vyděšený, jako by byl celý svět proti mně. Chtěl bych se zeptat jestli je to alespoň normální pocit, nebo jsem si už úplně zničil psychiku a nebude to lepší. Mohl bych to z takového stavu zvládnout sám? Když ten absťák přetrpím? Mám strach, že si hlavu už nedám dohromady a nemám prostor to řešit jinak než sám..

Odpověděl: Hana Skořepová
Zdravím Vás,
díky za sdílení Vaší situace a snahu začít to řešit. Dle popisu Vašeho užívání alkoholu bych Vám doporučila se obracet na odbornou pomoc.To, že se cítíte vyděšený, neradostný, sociálně izolován apod., je běžná reakce při vysazení alkoholu nebo jiných drog. Pokud sám vysadíte alkohol, při takovém množství se mohou dostavit epileptické záchvaty, deprese, poruchy spánku atd. Bylo by dobré tedy nebýt na tom sám, ale nechat si pomoci, jak farmakologicky, tak i terapeuticky. Farmakologická medikace Vám může zmírnit stavy odnětí a nasazení antidepresiv další průběh psychické stabilizace. Zároveň je dobré mít i někde podporu, možnost probírat svou situaci, emoce, probrat další plán. Možnostmi jsou ambulantní nebo ústavní léčba. Oběma by měla předcházet detoxifikace od alkoholu. Jendoznačně bezpečnější formou je detoxifikace za hospitalizace, kde zdravotnický personál je schopen ihned zareagovat na aktuální obtíže. Málo lékařů je ochotno podstoupit riziko " domácího" detoxu právě pro riziko komplikací ohrožující život. Další spolupráce s odborníky má také větší efekt k zvládnutí abstinence i v dalším období po vysazení, kdy se často lidi vrací k uživání při nezvládání stresu, vztahovým problémům atd. Můžete se obracet, ať na psychiatra či adiktologické zařízení, kde by jste mohl osobně probrat, jak dále s Vaší situací naložit. Možná zvažte posunutí státnic, abyste byl lépe připraven a nešel tam v nějakém debaklovém stavu. Určitě ta možnost je. Pokud byste potřeboval dokaz na nějaké odborné zařízení v místě bydliště, napište okres či město ve kterém žijete a rádi Vám dáme kontakty.
Držím Vám palce a dlouho rozhodnutí neodsouvejte.
HS