Carclo
Dobrý, den chtěl bych se dotázat jak postupovat, pří tzv. badtripu(LSD), kdy dotyčný je těžkém v psychickém stavu,exitaci ap.,kterou nezvládá. Slyšel jsem o i.m. podání chlorpromazinu (fenothiazin se sedativním účinkem) má smysl podat Plegomazin(chlorpromazin) v tabletách per.os. a případně jakou dávku, protože běžná terapeutická dávka(25mg) by asi neměla žádný účinek?,který by pomohl zmírnit situaci nebo ano?, a jaký smysl má podat hypnotika stilnox,hypnogen jestli vůbec zmírní hrozivý průběh.Případně co by jste doporičili za farma.léčbu v takové situaci ovšem, když není možné přivolat lékařskou pomoc.Děkuji za odpověď.

Odpověděl:
Při rozvoji badtripu po LSD je lépe než jakoukoli farmakologickou léčbu volit jiné postupy. Jedním z nejdůležitějších momentů je, že s člověkem, který je intoxikován by měl být po celou dobu intxikace někdo, kdo je schopen mu být psychicky nápomocen. Rozhodně dotyčný nesmí zůstávat sám. Člověku, který je intoxikován LSD ve většině případů stav do 6-ti hodin od užití spontánně odezní. V každém případě po velmi intenzivních prožitcích v rámci badtripu je zajisté na místě aby se daný jedinec spojil následně s psychiatrem, neb takovýto intenzivní prožitek může zanechat dlouhodobé šrámy. Asi nejlepší obranou (i když ne 100%) před bad tripem je maximální předejití možnosti rozvoje tohoto stavu které tkví v dobrém settingu, tedy v co nejbezpečnějším prostředí a atmosféře ve které je halucinogen osobou užit (mimo nejlepší prevenci, kterou je drogu nevzít). Samozřejmostí je přítomnost někoho kdo může být v těžkých chvílích nápomocen. Co se farmakologické léčby týče, podávání chlorpromazinu je v dnešní době v podstatě nepatřičné, vzhledem k odlišným mechanismům účinku a k řadě závažných rizik spojených s jeho užitím. Ohledně benzodiazepinů je situace velmi obdobná, může zde hrozit zástava dechu a i účinek těchto léků se v podstatě míjí efektem. Pouze v případě silně agitovaných nebo agresivních jedinců by bylo na místě použití některých antipsychotik (haloperidol nebo risperidon a 2mg) nebo clonazepamu (1-3 mg). Nicméně i tak podání těchto léků patří až do rukou specialistů psychiatrů. Tomáš