srovnání účinků marihuany a cigaret
táta
Ahoj kamarádi, prosím o komentář k těmto údajům: joint marihuany : - obsahuje karcinogeny cca asi jako 15 cigaret - kouř má 4x více dehtu než obyč.cigáro - kombinuje psychotropní účinky alkoholu a násobky zdravotních rizik cigaret - po omámení jointem člověk "vykecá" bez zábran leckteré své intimní záležitosti - při pravidelné konzumaci žáci a studenti nejeví snahu na sobě pracovat - po omámení a euforii z marihuany je snadno přístupný ke konzumaci dalších druhů drog To mě nějak všechno straší při výchově mých temperamentních dětí a s podivem jsem se o těhle věcech nikde nedočetl v tisku ani při televizních besedách ale od dětí z protidrogových besed. moc děkuji Váš táta

Odpověděl: Martin Hulík
Pokusím se odpovědět v pořadí, v jakém se ptáte, snad to bude dávat smysl.
Průměrná marihuana obsahuje o 50% více karcinogenů než průměrný tabák, ne 15x. S dehty nevím přesně, našel jsem zdroj, který uvádí, že koncentrace dehtů v tabáku a marihuaně je podobná.
Psychotropní účinky alkoholu jsou kvalitativně jiné než účinky marihuany. Nemyslím, že marihuana je pro organismus několikanásobně škodlivější než cigarety.
Málokdo během intoxikace marihuanou zcela ztratí kontrolu nad tím, jak se chová a co říká, i když posun oproti střízlivému stavu tam samozřejmě je (pokud pijete alkohol, jistě se chováte jinak za střízliva a po 5 pivech, u marihuany je to podobně).
Pravidelné užívání marihuany opravdu může u někoho vést k oslabení motivace ke studiu.
Během intoxikace je člověk náchylnější k chování, které by pro něj za střízliva bylo problematické, kontrola se ale většinou neztrácí úplně. Do experimentu s trvdou drogou se lidé obvykle pouštějí z jiných důvodů, než je akutní omámení marihuanou (opět paralela s alkoholem: když vás někdo bude přesvědčovat, abyste snědl žížalu, nejspíš neuspěje, ani když budete mít v sobě 5 piv, ani když budete střízlivý, ledaže by vás skutečně zajímalo, jak chutná žížala). Pravda ale je, že uživatelé marihuany mají často blíž k dalším drogám než abstinenti, jsou pro ně dostupnější.
Napadá mě, že až budou děti testovat kategorické výroky z protidrogových besed, které jste vypsal, sami na sobě, mohly by zjistit, že realita není až tak černobílá. S jednoznačnými pravdami o marihuaně bych doporučoval šetřit. Dobré je nabídnout dětem dostatek vyvážených věrohodných informací a prostor k vytvoření si vlastního postoje. I tak ale část z nich bude kouřit marihuanu.