Děkuji mockrát za odpověd. Se sestrou mám velmi dobrý vztah, i když je mezi námi větší věkový rozdíl. Rodiče jsou velmi tolerantní, ale myslím, že by o tom radši neměli vědět, vystrašilo by je to. Moje sestra je velmi introvertní, nemá moc kamarádů. Proto jí věřím, že to byl její nápad. Prý si to rozmýšlela tak dlouho, dokud nedošla k zavěru, že to opravdu udělá a zjistila si o lsd co nejvíce informací. Je vlastně ještě dítě, ale nemyslím, že by měla něčím ještě nedospělé chování nebo myšlení. Myslím, že k lsd má stále velmi intelektuální postoj. Opravdu nevím, jesti jí mám nechat být, nebo jestli je to hodně závažné.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu vaše obavy z toho, že by se informaci dozvěděli rodiče. Ovšem mám pocit, že pokud se u vaší sestry nejednalo pouze o jednorázové experimenty s konopnými drogami a LSD, tak že je situace poměrně závažná. Jednak kvůli tomu, že vaše sestra ve velmi mladém věku užívá drogy, které pro ni z mnoha důvodů nejsou bezpečné (a jejich rizika se díky tomu, že je začala užívat tak brzo, zvyšují). A jednak proto, že mám pocit, že by ono užívání drog mohlo být symptom toho, že se vaše sestra necítí dobře, možná má nějaké psychické potíže, které neví jak řešit a drogy jsou jen důsledek... Sama uvádíte, že je velmi introvertní, nemá mnoho kamarádů... Neznám samozřejmě vaši rodinnou situaci, ale možná by bylo na místě to se sestrou začít nějakým způsobem řešit. Víte, bylo by mrzuté, kdyby se s jejími potížemi nic nedělalo a nakonec její problémy přerostly do mnohem závažnějším rozměrů. Nejsem si jistá, zda se to dá udělat bez vědomí rodičů. Myslím, že by možná nebylo od věci, aby to rodiče věděli a mohli spolu se sestrou vyhledat případně nějakou odbornou pomoc. Nejde o to, udělat sestře problém, ale pomoci jí její potíže zvládnout, možná by pro ni byla úleva a velká pomoc, když by si buď sama nebo s rodiči mohla popovídat s někým o tom, jak jí je, jaké má pocity, co se s ní děje... Pokud jim přesto nechcete informaci sdělit, asi bych se snažila si se sestrou promluvit, zjistit, jak situace ohledně drog u ní vypadá, jak na tom je, vysvětlit jí, že o ní máte obavy a pokusit se jí říct, že by bylo docela dobré, kdyby v experimentech nepokračovala. Vaše sestra může být na svůj velmi vyspělá, ale obávám se, že ve třinácti letech není člověk skutečně dospělý a na některé věci zralý a připravený. Zvažte to. Držím palce vám i sestře, ať už se v řešení této záležitosti rozhodnete jakkoli. Když byste potřebovala cokoli poradit nebo předat kontakt na kolegy - odborníky, napište.