jak pomoci
dago
Moje kamarádka (17 let) bere různé léky (nejčastěji na epilepsii - naposledy 9 denně a různé další léky, které jsou náhražkami kokainu), i když žádnou nemocí netrpí. Získává je nelegálně od nějakého, pro mě neznámého, "kamaráda". Navíc tyto léky kombinuje se značným množstvím alkoholu. Podle jejích slov trpí depresí a pociťuje neustále nervozitu (za hodinu vykouří krabičku cigaret) a nešťastný pocit ze života. Vím, že se svým problémem musí vypořádat v prvním případě sama, ale přesto bych jí rád nějak pomohl. Je v tomto případě lepší soustředit se na to, aby přestala brát léky, nebo léčit depresi (např. návštěvou psychologa). Jaká nebezpečí hrozí při kombinaci těchto léků a alkoholu. Pokud byste mi mohli jakkoli poradit, byl bych vám vděčný. Děkuji Martin K.

Odpověděl: Bára Orlíková
Z vašeho dotazu není jasné, jaké léky vaše kamarádka bere a ani nevím, co si mám představit pod pojmem "náhražka kokainu". Mezi léky užívanými k léčbě epilepsie jsou i léky ze skupiny benzodiazepinů a barbiturátů, které mají jednak mají potenciál vyvolání závislosti a jednak by se v žádném případě neměly užívat v kombinaci s alkoholem (zvyšuje se tlumivý účinek a riziko předávkování i riziko vzniku kombinované závislosti). Pokud vaše kamarádka užívá tyto léky bez toho, aby jí byly lékařem přepsány k léčbě epilepsie, tak se vystavuje a spolu s alkoholem, vystavuje se výše uvedeným rizikům. Co máte na mysli "náhražkou kokainu" sice nevím, ale mohou to být léky se stimulačním účinkem, případně látky, které ani mezi léky nepatří. Každopádně, jakákoli kombinace psychotropních látek výrazně násobí rizika, která mají každá ze zkombinovaných látek sama o sobě a jejímu psychickému ani tělesnému zdraví neprospívá. To, zda trpí depresí, by měl posoudit odborník. Pokud skutečně trpí depresí, vše se může touto "samoléčbou" ještě zhoršit. Problém je v tom, že pokud léky spolu s alkoholem užívá denně a intenzivně, je možné, že by jí při vysazení mohly provázet abstinenční příznaky (benzodiazepiny, barbituráty i alkohol vyvolávají fyzickou závislost), takže by bylo na místě vše zkonzultovat s lékařem. Rozhodně bych být vámi jí asi nasměrovala do odborné péče, nejlépe psychiatra, který by jednak měl diagnostikovat její psychické potíže, pomoci s vysazením léků a doporučit vhodnou terapii. Když byste k tomu potřeboval cokoli dalšího, pište. Když mi řeknete, odkud jste, mohla bych vám případně doporučit někoho z kolegů, na koho se obrátit.