spanek
guru
Dobry den. Už delší dobu jsem konzumentem marihuany. Dlouhou dobu jsem měl jointa denně(většinou tedy minimálně jointa denně) a posledni dobou nemužu v noci usnout a když už konečne usnu tak se rano zbudím a jsem hrozne unavený. Když se chci vyspat pořádně tak musím mít tak dvanáct hodin spánku. A tak si říkám zdali za to nemůže moje oblýbená neřest. tedy ganja.

Odpověděl: Pavel Kubů
Nejsi první a pravděpodobně ani zdaleka poslední pravidelný konzument konopných drog, který po delší době denní konzumace pozoruje zvýšenou únavu a "nevyspalost" po věkově přiměřených cca 8 hodinách spánku. Ačkoliv jedním z účinků vyšších dávek konopí je navození spánku (podstatou je relaxační účinek) přesto nebo právě proto po delší každodenní konzumaci se dostavuje zcela opačný efekt. Příčinou je pravděpodobně ta část účinku, která zvyšuje srdeční frekvenci. Na relaxační účinky konopí se dříve či později vytvoří tolerance, to znamená že droga už v obvyklé dávce nepůsobí stejně jako na počátku pravidelného užívání - asi se Ti už dlouho nestalo, že bys po jointu usnul (vytuhl) tam kde sis právě zakouřil. Naopak k účinkům na srdce (podobně i krevní tlak, či rozšíření periferních cév) tolerace prakticky nevzniká - se srdcem bušícím rychleji než je přirozená klidová frekvence kolem 60 úderů za minutu se usíná velmi špatně. Skutečnost že k pocitu dostatečného "vyspání" potřebuješ více než obvyklých 8 hodin zřejmě také souvisí s dlouhodobou pravidelnou konzumací konopí, která zatím ne zcela jasně popsaným způsobem ovlivňuje spánkové rytmy (během spánku není mozek "vypnutý" ale cyklicky prochází několika fázemi podobně jako když skenuješ a pak čistíš hardisk svého PC - průvodním jevem těchto spánkových cyklů jsou sny či mimovolní pohyby). Dobrou zprávou je že většina konzumentů s podobnými problémy uvádí jejich ústup cca do dvou týdnů po vysazení konopí.