Kokain
dobry den jak poznam ze jsem zavisla na kokainu? jake priznaky teto zavislosti jsou? ( kokain beru uz par let,ale intenzivne tak v prubehu 6 nebo 7 mesicu tak aspon 1x za 2 tydny) musim zduraznit ze jenom v tom pripade pokud se jdu nekam bavit.

Odpověděl: Pavel Kubů
Priznaky zavislosti jsou: neodolatelna touha uzivat latku, ztrata kontroly nad uzivanim (zacatkem, prubehem ci koncem), tolerance k ucinku, odvykaci stav ("abstak"), zmena hodnotoveho zebricku a pokracovani v uzivani i pres jasny dukaz skodlivosti (napr abscesy po jehlach, problemy s nosni sliznici atp.) Diagnoza zavislosti se stanovuje jsou li soucasne pritomny alespon tri libovolne priznaky. Podle toho co popisujes pomalu, ale jiste prechazis z faze rekreacniho uzivani do stadia zavislosti. Ztrata zajmu o jine aktivity nez je konzumace drogy (lenivost, flakani skoly atp.) jsou jednim z varovnych signalu ze kokain se dostava na predni pricky Tveho hodnotoveho zebricku (stejne tak muze jit i po prvni priznaky abstinencniho syndromu, dostavuji-li se pocity lenivosti v pravidelnem odstupu od posledni konzumace drogy). Dostane-li se az na tu uplne prvni nebude Te zjednodusene napsano uz bavit vubec nic, krome snupani a i to Te drive ci pozdeji omrzi (rozvine se tolerance - kokain uz Ti nebude a pravdepodobne uz ani ted nepusobi stejne jako na pocatku konzumace pred nekolika lety). Pak zacnes hledat ucinnejsi zpusob jak si drogu aplikovat (utracis za nej dost penez a pritom ho pravdepodobne dost vysmrkas), nektery "dobry kamarad" Ti mozna doporuci zkusit jehlu...Mas-li jeste dost vlastni vule pri pristi prilezitosti kokain odmitnout (coz se muze nyni jevit jako velmi snadne, ale az budes na dalsi party v backstagi a nekdo nalajnuje, muze to byt nesplnitelny ukol, zvlast kdyz vsichni okolo si daji, a ostatne abstinovat muzes zacit az pristi mesic, navic "kamaradi" budou nalehat at netrhas partu...) rozhodne to udelej, kazde dalsi odmitnuti v prostredi, kde jsi zvykla kokain uzivat by uz melo byt o neco (i kdyz behem prvniho pul az roku ne o moc) snazsi. Domnivas-li se ze na ukonceni konzumace kokainu Ti vlastni sily stacit nebudou prijd si popovidat s terapeuty do denniho stacionare Sannanim, kde se pokusite spolecne najit zpusob jak "se vyhrabat ze snehove zaveje".