LSD
Kim
Dobrý den,mám malou otázku.Moje třináctiletá sestra se mi svěřila,že experimentuje s LSD.Bojím se,že to půjde dál a dál až k tvrdým drogám.Sama tvrdí,že by si nikdy nic horšího nevzala,ale to říkala už když kouřila Marihuanu.Taky jsem se chtěla zeptat,jestli na to náhodou není moc mladá a jestli jí to nemůže trvale poškodit mozek.Předem Vám moc děkuji za odpověd!!

Odpověděl: Bára Orlíková
No, řekla bych, že vaše sestra je skutečně na užívání drog dost mladá. Čím je člověk mladší, tak mu při užívání drog včetně alkoholu a tabáku hrozí větší rizika včetně rychlejšího rozvoje závislosti. LSD patří k drogám, u nichž jsou rizika, zvlášť u velmi mladého člověka docela značná. Účinné dávky LSD jsou již od 0,000 05 gramu, jedná se tedy o látku mimořádně účinnou. Svým primárním účinkem vyvolává psychotický stav. Nepatří mezi "rekreační" drogy, intoxikace může mít vážné psychické následky. Dlouhodobě i po jednorázovém užití drogy může dojít k návratu stavu prožitého při intoxikaci. Látka nevyvolává závislost, ale při častém užívání dochází k osobnostním změnám. A k té marihuaně - obecně rozšířený názor, že užívání konopných drog je bezpečné, není zcela pravdivý. Vážnější komplikace ve smyslu kupříkladu toxické psychózy jsou sice spíše vzácné. Nicméně případy, se kterými jsme se měli možnost setkat, měly většinou dlouhý průběh a komplikace působily nemocným značné utrpení. Dlouhodobé užívání pak vede k poměrně typickým poruchám paměti a může mít podíl na dalších zdravotních problémech. Marihuana obvykle nezpůsobuje závislost, ale v některých případech může k rozvoji psychické závislosti dojít (i když těžko říct, zda to není závislost na životním stylu spojeném i s kouřením marihuany). Co se týče vašich obav, že by sestra mohla přejít na jiné drogy - to, že má zkušenost s marihuanou a LSD neznamená, že by musela začít brát další drogy. Samotná zkušenost s marihuanou nevede k tomu, že člověk si začne s něčím horším. Potíž je v tom, že se sestra pravděpodobně pohybuje někde, kde jsou drogy dostupné a to nejspíš i jiné než ty, které už zkusila, takže je jim blíž a navíc v jejím věku těžko odhadne rizika spojená s užitím dalších drog, je riziko, že bude chovat více bezmyšlenkovitě a lehkomyslně, než kdyby jí bylo víc let a bude těžko odolávat nátlaku ostatních, pokud jí budou jiné drogy nabízet. Situace mi přijde poměrně závažná. Nevím, jaký máte se sestrou vztah a jaký máte vztah s rodiči, ale napadá mě, že by se o tom možná v rodině mělo vědět, aby se předešlo dalším problémům. Zkuste mi kdyžtak napsat o vaší situaci víc a uvidíme, co by se s tím dalo dělat.