školní drogové testy
ven
Dobrý den, je mi 18let a už mám větší zkušenosti s drogami, studuji soukromou školu na které se děje něco co opravdu nemá obdoby! Každý týden vyberou "náhodně" tři studenty a odvezou je na Charáč a podrobí je drogovým testům z moči! Dny výběru jsou náhodné a pokud někdo chybí je někým dalším okamžitě nahrazen! Vedení školy to nazývá PROTIDROGOVOU PREVENCÍ! Vím že radit a pomáhat lidem od těchto problémů je právě váš úkol, ale nemyslíte, že na tohle škola opravdu nemá právo! Kdo je "čistej" ten se ničeho bát nemusí, ale efekt to opravdu nemá žádný! Věřím že je to určitě zajimávé téma a chtěl bych tenhle dost komplikovaný problém trochu více rozvést! Sem zvědav na vaši reakci, zatím děkuji a nashledanou!

Odpověděl: Bára Orlíková
Můžu vám poskytnout informace, které v celém rozsahu najdete pod rubrikou Aktuality na této stránce. "TISKOVÁ ZPRÁVA SEKRETARIÁTU RADY VLÁDY PRO KOORDINACI PROTIDROGOVÉ POLITIKY, vydaná v dubnu 2003. Testování moči ani hledání drog pomocí psů nepatří mezi preventivní opatření ve školách. (...) Testování moči ve škole je metoda s řadou právních úskalí, kterou lze užít jen v mimořádných případech, týkajících se konkrétního jedince v situacích definovaných a upravených zákony. Rozhodně se nejedná o preventivní metodu vhodnou k plošnému rozšíření. (...) Testování může škola požadovat jen za zákonem stanovených podmínek. Zejména když má důvodné podezření na užití alkoholu nebo jiné návykové látky u konkrétního žáka a existuje tedy předpoklad porušení vnitřního řádu školy. To znamená prokázat, že žák užíval omamnou látku přímo ve škole (a tím se dopustil porušení vnitřního řádu školy), nebo že žák je pod vlivem omamné látky a nemůže se tedy zúčastnit odborného výcviku či vyučování. Orientační test moči v tom případě nestačí, je nutná krevní zkouška provedená ve zdravotnickém zařízení. Škola by se navíc odebíráním vzorků moči ve svých prostorách vystavila riziku porušení hygienických předpisů (...). Dalším možným případem je nalezení neznámé látky, která může být drogou, u žáka. Škola může za dodržení určitých pravidel prohledat věci konkrétního podezřelého žáka a zadržet mu nedovolený předmět, nemůže však v době vyučování ani mimo ni pořádat plošné prohledávání věcí a prostor, protože se nejedná o činnost spadající do výuky. Zadržené předměty – s výjimkou těch, jejichž držení může být nezákonné – musejí být po vyučování vráceny. Neznámou látku pak škola musí předat policii ke zjištění, o co se jedná. Vizuální posouzení učitelem nestačí. Ne každý podezřelý bílý prášek je drogou… Ohrožení zdraví žáka v důsledku požití omamné látky je pro školy obdobný případ jako když přijde žák do školy s horečkou. Pokud hrozí akutní zdravotní nebezpečí, má škola povinnost přivolat lékaře přímo do školy. Pokud však akutní nebezpečí nehrozí, je jediným možným postupem poslat žáka domů. K tomu škola potřebuje v případě nezletilých žáků souhlas jejich rodičů." Pokud byste se chtěl na něco dozeptat, tak znovu pište. V případě konkrétních dotazů, které souvisí s právní stránkou věci, se můžete obrátit i na Právní poradnu A. N. O., která poskytuje bezplatně právní poradenství lidem, kteří se dostali do potíží se zákony v souvislosti s užíváním drog, informuje o právních záležitostech souvisejících s drogovou problematikou (kontakt a bližší informace najdete na těchto stránkách pod kolonkou Právní poradna). Bára Orlíková, Právní poradna A. N. O.