Empathy
Dobrý den.Chci se zeptat.jestli je prvda,že extáze byla do roku 1985 legální.A jestli by jste mohly říct co znamenají pojmy serotoninový syndrom a nausen?Díky moc vaše Empathy.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, tak s MDMA to bylo tak, že byla syntetizována a patentována v roce 1914 firmou Merck jako anorektikum. K těmto účelům ale nebyla nikdy komerčně vyráběna. V 60. - 80. letech byla omezeně používána v psychoterapii. Podobně jako jiné podobné látky začala být počátkem 70. let zneužívána a začala se šířit její obliba nejen v USA ale i v Evropě. Začaly se objevovat první problémy s ní spojené... Proto se v roce 1977 objevila na seznamu zneužívaných látek ve Velké Británii a v roce 1985 na podobném seznamu v USA a patrně i dalších zemí. Takže to je v podstatě pravda co jste slyšela. No a k pojmům: patrně máte na mysli nauseu což je nutkání ke zvracení, stav slabosti, silného slinění, zblednutí.... serotoninový syndrom - to je již těžší na vysvětlení. Po požití extáze dochází k masivnímu vylití serotoninu (hormon ovlivňující náladu) a dalších látek regulujících krevní tlak, dýchání, teplotu atd. do nervových zakončení. Toto se projevuje příznaky jako je zmatenost, neklid, pocení, třes, zvýšený krevní tlak, zvýšená teplota, salivace, průjmy, motorická inkoordinace... Pokud máte zájem dovědět se více, koukněte na http://www.lf3.cuni.cz/drogy/articles/prehledextaze.html Hezký den