Rodiče
Blanka
Co máme dělat, když naše 17ti letá dcera občas kouří marihuanu?(již cca 1 rok tak 1-2x do měsíce). Máme ji poslat někam na léčení? Nepřiučí se tam spíš něčemu dalšímu? Děkujeme.

Odpověděl: Bára Orlíková
Chápu, že máte pocit, že byste s kouřením marihuany u své dcery měli něco dělat. Ovšem poslat ji na léčení je ta méně vhodná varianta. Jednak konopné drogy, mezi které marihuana patří mají relativně velmi nízký potenciál závislosti (schopnost vyvolat závislost) a při frekvenci kouření, kterou popisujete u své dcery se o závislosti skutečně mluvit nedá. Léčba by v tomto případě byla kontraproduktivní, spíš by se tím celá situace zkomplikovala. V léčbě by mimo jiné se dostala do prostředí mezi lidi, kteří mají opravdu co dělat se závislostí na tvrdých drogách. S popisovaným problémem by jí do léčby s největší pravděpodobností nevzali a doporučili by vám například návštěvu psychologické poradny. Ústavní léčbou se tedy řeší problémy poněkud jiného druhu - tím mám na mysli to, že by dcera užívala pravidelně heroin. Kouření marihuany má pochopitelně svá rizika, nikoli zanedbatelná, ovšem ve srovnání s drogami typu heroin, pervitin, toluen... je opravdu méně riziková. Také není prokázana souvislost mezi užíváním marihuany a užíváním dalších drog, tedy nebylo prokázáno, že by marihuana byla vstupní drogou pro užívání "tvrdých drog"... Více informací o konopných drogách najdete na této stránce pod rubrikou Cannabinoidy. Možná by bylo nejlepší si nejprve s dcerou o celé situaci promluvit, říci jí, že máte o ní obavy a zjistit, jak na věc nahlíží ona. Když mi napíšete, odkud jste, mohli bychom se pokusit vám najít nějaký vhodný kontakt, kam byste se mohli, případně i s dcerou obrátit a poradit se o dalším postupu. Neuváženými kroky by se mohla poškodit křehká důvěra mezi vámi dcerou, která se pak ztěžka obnovuje. Přeji hodně štěstí.