žloutenka typu C

Michell

V mé prime blizkosti je kamaradka, ktera ma potvrzenou zloutenku typu C. chtela bych ji pochopitelne pomoci, ale nevim kam se mam obratit, nebo jak ji pomoci. lekari kteri ji tuto skutecnost sdelili byly rekneme, nebudu sprosta, ale opravdu jejich chovani neodpovidalo chovani vystudovaneho lekarskeho pracovnika. odsoudili ji za to ze je fetak, coz byla pravda, dva mesice uzivala pervitin injekcne, ale ted uz je cista. mam jistotu, jelikoz jsem s ni kazdicky den a vim co dela. ale nevim jak ji pomoci, nebo kam se obratit. a priznam se ze i ja sama mam strach, aby se i kdyby jen nahodou nestalo ze i ja sama, bych se nakazila. nezlobte se ze Vas timto obtezuji, ale potrebuji alespon malou radu na uvod. dekuji lucie

Odpověděl: Bára Orlíková

No, stává se, že ne všichni lékaři jsou k lidem, o nichž ví, že užívají nebo užívali drogy vstřícní. Ovšem vaše kamarádka by vzhledem ke svému onemocnění měla být rozhodně s nějakou hepatologickou poradnou v kontaktu. Pokud je z Prahy, mohla by se obrátit na MUDr. V. Řeháka, který je odborník přes hepatitidy a další onemocnění jater a dochází k němu řada našich klientů, kteří mají nebo měli problémy s drogami a myslím, že on s nimi žádný problém nemá. Kontakt je Poradna pro onemocnění jater, MUDr. Vratislav Řehák, Táborská 57, Praha 4, 4. patro. Objednání: výhradně telefonicky na čísle 234 091 142 Tato odborná ambulance zajišťuje diagnostiku a léčbu virových hepatitid a dalších jaterních onemocnění a je zde možná konzultace preventivních opatření a očkování. Ohledně vaší další otázky - hepatitida C se přenáší krevní cestou, méně často pohlavním stykem nebo z matky na dítě. Jediná varianta, jak byste se tedy mohla nakazit, je první možnost - tudíž je nutné zachovávat tato pravidla: nesdílet injekční náčiní (to se vás zřejmě také netýká) a nesdílet předměty, které mohou přijít do kontaktu s krví (zubní kartáček, manikuru, holící potřeby). Při běžném kontaktu vám žádné nebezpečí nákazy nehrozí. Jinak, nějaké další podrobnější informace o hepatitidě C můžete najít i na těchto stránkách pod rubrikou Drogy a nemoci/ Hepatitidy. Pokud kamarádka není z Prahy, napište odkud je, možná bychom našli i nějaký vhodnější kontakt na lékaře - hepatologa, než ten který má. Když byste k tomu chtěla nějaké další informace, pište - neobtěžujete nás, od toho tady jsme :-)