dotazy
Stavros
1. dostal sem se k práškům na hubnutí, jmenuje se to Adipex retard, beru si to kvůli povzbuzujícím účinkům na akcích, mám za to že je to určitě zdravější než koule nebo peří, je to pravda? Co je zač ta účinná látka fentermin? Někde sem našel, že to je amfetamin, jinde psali, že ne. Tak co? Najdou mi to v případným testu na drogy (amfetaminy)? 2. tohle potřebuju kvůli povídce, kterou píšu, aby to působilo realisticky. Když někdo umře na předávkování pikem, co je příčinou smrti? Selhání srdce? Jak dlouho to trvá, má ten člověk třeba křeče nebo je v bezvědomí? 3. je extáze tvrdá droga?

Odpověděl: Pavel Kubů
ad 1) Jedná se o látku strukturálně velmi podobnou amfetaminu. Někdy bývá do skupiny amfetaminů řazena, jindy ne, aby se zabránilo její záměně s ilegálními drogami, či odlišila od závislostního potenciálu, který má jak amfetamin tak jeho nejbližší deriváty. Těžko označit neindikované užívání jakékoliv dogy za zdravější, ale je to určitě méně nebezpečné než konzumace XTC či pervitinu, protože obsahuje pouze známé látky a je připraven pro vnitřní užití. Riziko zkřížené reakce v testu moči na přítomnost metabolitů amfetaminu tu vzhledem k chemické podobnosti je, ale nejsem schopen říct jak velké. Pravděpodobně se bude lišit u různě kvalitních testovacích setů. ad 2) přečti si pozorně Rizika užívání na http://www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=18 ad 3) lepší termín je dorga s ještě akceptovatelným rizikem pro společnost, který se používá pro charakteristiku rizik MDMA, pod pojmem extáze se v tuto chvíli prodáva kolem 30 různých látek z nichž některé jsou drogami s neakceptovatelným rizikem pro společnost a jiné jsou běžne k dostání v lékárnách bez předpisu či v somoobsluze (cukr)