opium
Sanas
Moj priatel fajci kazdy den opium.Aka je moja buducnost s nim, aky to moze mat dosah na moje pripadne potomstvo. Stale sa hadame je agresivny a nechce ist v ziadnom pripade do poradne. Uz si neviem rady, skusala som vsetko Ako ho to mozem oducit, aby to nespozoroval. Nejake lieky, caje ? Aky to ma vplyv na mozog? Mne sa zda zo dna na den zabudlivejsi, nedokaze si zapamatat ani datum mojho narodenia a to sme spolu tri a pol roka. Prosim, poradte mi. Saanaz

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že soužití s člověkem, který se chová takovýmto způsobem, asi není vůbec jednoduché a že byste s tím ráda něco udělala. Píšete, že byste si to představovala tak, aby to nespozoroval. Je mi líto, ale to opravdu asi nejde. Pokud je člověk na něčem závislý, může se začít zbavovat toho návyku právě až potom, co si to sám uvědomí a bude s tím chtít něco dělat. Pokud Váš přítel odmítá jakoukoliv poradnu, odmítá zřejmě taky uznat, že by vůbec měl nějaký problém. V tom případě s ním tedy bohužel asi moc nezmůžete. Ptáte se také na nějaké léky nebo čaje. Čaje jsou dobré jako podpora v abstinenci, např. při zvládnutí nespavosti a pod. Nemůžou nikdy uškodit, ale rozhodně nikoho (navíc bez jeho vědomí) nevyléčí ze závislosti. Co se týká postižení mozku, při chronickém užívání je nejvíce postižena oblast charakterových vlastností, intelekt bývá většinou nepostižen. Závislý je líný, bez vůle, ztrácí libido a potenci, může být depresivní, pravidlem bývají děsivé pseudohalucinace při usínání. Častá bývá také nespavost, únava a podrážděnost střídající se s apatií. Vaše úplně první otázka byla, jaká je Vaše budoucnost a jak se může užívání opia projevit na případném potomstvu. Vaší budoucnost Vám vylíčit nemůžu, protože jí samozřejmě neznám, napadá mě ale, zda byste se spíš nezkusila zamyslet nad tím, jestli opravdu chcete, aby se takový člověk případně stal otcem Vašich dětí. Pokud by k těhotenství došlo, nějaké přímé postižení plodu by hrozit nemělo, na druhou stranu Vám to ale také nikdo nezaručí. Je mi jasné, že to není jednoduché, ale myslete také na sebe a na Vaše hranice, co všechno jste ochotná tolerovat a co už ne. Je to samozřejmě na Vás a já Vám držím palce, abyste zvládala všechno, pro co se rozhodnete...