zneužívání opiátů
Olga
Dobrý den,
Chtěla bych se zeptat, co mohu dělat, pokud někdo zneužívá léky na bolest opiáty? Je možné za něj kontaktovat lékaře, aby mu opiáty nepředepisoval. Dotyčný samozřejmě svůj problém nepřiznává a odmítá spolupráci. Pravidelně po předepsání léků se každý večer předávkovává dokud mu léky nedojdou, potom vykazuje abstinenční příznaky. Po jednom předávkování skončil v nemocnici, ale tam se vymluvil, na to, že více léků si vzal omylem. Před pár dny si zase vyzvedl léky a uvedl se do stavu, kdy o sobě nevěděl našli jsme ho pozvraceného mimo sebe. Po rozvodu žije sám, máme strach, že to s ním špatně skončí a nevíme jak mu pomoci, když sám odmítá, že by měl nějaký problém.
Děkuji za radu.

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Olgo,
děkujeme za Váš dotaz.
Píšete o někom, o koho máte strach v souvislosti s předávkováním opiáty. Nepíšete, v jakém jste vztahu, zda je to Váš příbuzný, partner, kamarád. Tedy netuším, jak moc jste si blízko. Zajímá Vás, co můžete v této situaci dělat. Bohužel neexistuje univerzální rada, která funguje za všech okolností a na každého. Asi nejideálnější cestou je si s ním v klidu o tom promluvit. Nebývá rozumné v tomto jakkoliv zasahovat do léčby bez souhlasu blízké osoby, i přestože to myslíte v tom nejlepším. Blízká osoba ve Vás může ztratit důvěru a nebude chtít dále spolupracovat. Může to být vaše společná dohoda.
Níže Vám zasílám odkaz, kde najdete informace, jak můžete takový hovor s blízkým vést i další rady, jak můžete postupovat.
Najdete tam také kontakty na zařízení, kam se můžete obrátit a probrat celou situaci osobně.
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud jste z Prahy a okolí, můžete se objednat do Poradny pro rodinu SANANIM, tel. 739 268 527, více zde: http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodinu-ppr.html
nebo na https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ najdete kontakt podle svého bydliště.
Stačí takto? Klidně ještě napište.
S pozdravem,
Nikol Spůrová