Dotaz
Stella
Dobrý den, chtěla bych se zeptat. V minulosti jsem užívala extázi pouze jen zřídka ( dala jsem si na nějakou akci pak jsem ji tři měsíce neměla, pak se šlo zase na akci tak jsem si ji dala a dalších 6 měsíců jsem nic neměla). Ani bych se nenazvala fetačkou, brala jsem si jí jen kvůli tomu, že mě bavilo poznávat nové lidi, byla jsem víc ukecaná což v normální životě nejsem, užívala jsem si ten stav vždy. Jen dojezdy byli pro mě peklo, trpěla jsem hodně na halucinace. Taky jsem hulila trávu, nejdřív jen zřídka potom asi tak 6 měsíců v kuse každý den max 4 špeky skéra. Pak jsem po nějakém čase vyzkoušela jinou drogu a dostala jsem na ní Bad trip. Byla jsem z toho další dny strašně zmatená protože tohle se mi nikdy nestalo abych měla takový stav. Nakonec to došlo do takové fáze že jsem nemohla v noci spát protože jsem měla velké halucinace jen zrakové, špatně se mi dýchalo, měla jsem myšlenka na sebevraždou, nic mě nedělalo šťastnou, nemohla jsem opustit byt, přišlo mi že mám strašně citlivou hlavu nemohla jsem se ji ani dotýkat, nepoznavala jsem se v zrcadle, cely svět mi přišel divný, každý den jsem se myslela že umřu, že jsem onemocněla nějakou vážnou nemoci, ze mám rakovinu na mozku a proto se tohle děje. Po třech měsících jsem odjela do nemocnice protože jsem měla i vysoký tlak a chtěla jsem to začít resit byla jsem převezena na internu, ale všechny testy vyšli v pořádku, jenže já věděla že v pořádku nejsem , tak jsem začala googlit a zjistila jsem že by to mohla byt toxické psychoza, zašla jsem k psychiatričce a ta mi napsala antidepresiva, antidepresiva celkem pomohli, přestala jsem mít halucinace a lépe se mi spalo. Jenže tedkon nedavno se to zase vrátilo a já kvuli tomu nemuzu chodit ani do práce, vadí mi to. Vadí mi to ze jsem byla skoro cely život normální holka, co měla psychiku úplně v pohodě a z ničeho jsem nebyla špatná a tedkon nemůžu ani mezi lidi, stále mi svět přijde nereálný. Cítím se hrozně a už nevím jak dal, chtěla bych přetočit čas a aby se ta noc nikdy nestala a já stále byla “normální “ holka a nic mě neomezovalo. Malinko více jsem se rozepsala, omlouvám se. Ale tedkon tedy k té mé otázce. Začala jsem uvažovat o tom že bych zkusila LSD. Slyšela jsem o tom, že je to dobré na psychiku a mohlo by mi to pomoct. Znám i jednoho člověka kterému to pomohlo. Jenže já mám strach, protože už v dětství jsem trpěla na zrakové halucinace a pak jak jsem onemocněla tak jsem měla taky halucinace a hrozně me desili a bojim se ze bych to nezvládla. Myslíte si že je to dobrý nápad a že by mi to mohlo pomoct? Já totiž už nevím jak dal

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Stello,
děkuju vám za dotaz i za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Půjdu rovnou k věci, Stello: Pokud máte od dětství sklony k halucinacím, máte za sebou bad trip, a k tomu všemu už dva roky máte psychické problémy ... rozhodně bych vám užívání jakýchkoli návykových látek, natož halucinogenů, nedoporučila
Druhá věc, kterou zmiňujete, a naprosto ji chápu, je, že jste se dosud nesvěřila psychiatričce. Rozumím tomu, na stranu druhou asi sama tušíte, že pokud jí neřeknete, jak se věci mají, těžko vám může pomoct. Psychické stavy, které popisujete se často řeší kombinací jak psychoterapie, tak farmakoterapie. Ale obojí může pomoci jen za předpokladu, že jste upřímná a otevřená. Předpokládám, třeba už proto, že se sama o tom strachu říct pravdu zmiňujete, že tohle sama alespoň trochu tušíte/nebo dokonce víte, a že pokud chcete pomoc a chcete, aby se něco změnilo, nejspíš se to bez překonání strachu z toho říct celou pravdu, neobejde. Rozhodně bych vás v tom ráda podpořila!
Vzhledem k tomu, jak moc jsou v současnosti psychiatři vytížení bych se přimlouvala za to, zkusit to s tou současnou, než hledat někoho nového. Ale to už nechám na vás.
Pokud jde o pomoc v jihočeském kraji, možností je víc ... ale nevím, která města máte dobře dostupná.  Možná jste někde víc u hranice s jiným krajem. Zkuste se podívat na stránky organizace Prevent (České Budějovice a široké okolí) a Auritus (Tábor). Ty fungují v JČ kraji a zaměřují se na oblast adiktologie, tedy závislostí, budou mít s podobnými situacemi zkušenosti (užívání, bad tripy, halucinace, psychické a psychiatrické problémy, toxická psychoza atd.) a mají zmapovanou i síť návazných (včetně placených, ale i zdarma, psychiatrických a psychologických) služeb. Jejich služby jsou poskytovány zdarma a diskrétně, stačí zavolat a objednat se. Je to podobné, jako když jdete kamkoli jinam na úřad nebo k doktorovi ... trochu nepříjemné, protože je to nové, člověk je nervózní, má mluvit o sobě, ale nic, co se nedá zvládnout ... konec konců ... nemáte, co ztratit, nebo ne?
S pozdravem a přáním odvahy říct si o pomoc a otevřeně mluvit o všem, co se vám děje,
Gabriela Minařík.