pomoc kamarádovi
Luci
Znám přes 5 lek kluka, který se stal i mým dobrým kamarádem. Proto mu chci pomoci a nevím jak! Je 4 roky závislý na heroinu, který střídá s pervitinem. Nechci se nadále dívat na to jak se mi mění před očima. On sám si pomoci už nedokáže. Když má "dobrý den", mluví o léčení, ale nemůže. Chtěla bych ho zachránit, protože rozhodně o nej nechci přijít. Vím, že sama to nezvládu a ani ho nedonutim, aby se léčil. Tak nevím co mám dělat? Kde mám pro něj hledat pomoc?

Odpověděl: Bára Orlíková
Je to složitá situace. Sama uvádíte, že je nad vaše síly vašeho kamaráda "donutit" jít se léčit a že pomoci mu sama nezvládnete. To je myslím, velmi rozumné achvályhodné zhodnocení vašich možností. Bohužel tak to v těchto situacích bývá - nemůžete nikoho "zachraňovat" proti jeho vůli - když sám nemá zájem, moc s tím nezmůžete. A ani když by zájem měl, není nejšťastnější řešení snažit se mu pomoci pouze vlastními silami - koneckonců to obvykle ani k očekávaným výsledkům nevede a je to velmi vyčerpávající. Nejlepší variantou je doporučit mu vyhledat nějakou odbornou pomoc, jak sama píšete. To nemusí nutně hned znamenat nástup do ústavní léčby, ale spíše se poradit o celé situaci, zmapovat, jak na tom kamarád je a co se s tím dá dělat, případně jaký typ léčby by byl pro něj nejvhodnější. Je možné se obrátit například na kontaktní centrum pro uživatele drog - je možné, že pokud váš kamarád užívá drogy takhle dlouho, už s nějakým podobným zařízením v kontaktu je - pak je na místě si domluvit nějakou individuální konzultaci s někým z pracovníků centra a promluvit si o řešení situaci a případně i plánované léčbě. Existují i další zařízení, kam je možné se obrátit a poradit se. Když mi napíšete, odkud jste (resp. odkud je váš kamarád), můžu vám nějaká taková centra doporučit. Vy pro kamaráda můžete udělat to, že mu zprostředkujete kontakt, můžete ho třeba doprovodit na domluvenou schůzku a podpořit ho v dalších krocích. Držím palce vám i kamarádovi a napište.