Suboxone
Marek
Dobrý den, mám otázku k Suboxonu. Preparát je navržený tak, aby při aplikaci do žíly díky obsaženému naloxonu nešlapal, přesto ho řada lidí injekčně užívá a preferují tenhle způsob.Čím to je? Závislostí na jehle a preferenci jehly i když droga neúčinkuje? Nebo subáč šlape i tak, ale je třeba přežít nějakej počáteční nepříjemnej stav? A jak to, že při cucání se naloxone neuvolní ale při jehle ano. Může za to nějaká záměrná latence uvolnění účinný látky rozdílná při různých druzýích aplikace? nebo to chápu celé blbě? Díky za vysvětlení

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Marku,
Pokusím se Vám odpovědět..
Suboxone je lék, který byl vyvinut k terapii závislosti na heroinu a dalších opiátech. Jeho účinná látka (buprenorfin) se váže na stejné receptory jako opiáty, částečně je aktivuje a tím zabraňuje tomu, aby se po vysazení např. heroinu rozvinul abstinenční stav.
Správnou metodou užívání je rozpuštění pod jazykem, tak se vstřebá účinná látka (buprenorfin) a naopak nedojde ke vstřebání naloxonu, další složky Suboxonu. Naloxon po i.v. aplikaci „zablokuje" opioidní receptory a vyvolá nepříjemné příznaky odvykacího stavu a měl by tak uživatele odradit od i.v. aplikace.
Jsou ale uživatelé, kteří mají kromě závislosti na droze i tzv. závislost na jehle - pro dostatečný efekt si potřebují drogu aplikovat přímo do žíly. Injekční aplikací Suboxonu se však účinek bupronorfinu výrazně snižuje. Buprenorfin při i.v. aplikaci díky Naloxonu nezvládne dostatečně obsadit opiátové receptory na potřebnou dobu.Při i.v. podání buprenorphine rychleji klesá účinná hladina, takže musíte dávat častěji - při subling. užívaní Suboxone stačí 1x denně, ale v případě nouze se dá i každý druhý den a fyzicky se nic neděje, spíše psychika je v panice. Určitě i.v. dávky jsou obecně nižší než lékařsky doporučovaný způsob podání.
Injekční aplikace s sebou samozřejmě nese podstatně více rizik než sublinguální podání (pod jazyk) - infekce, poškození žil, trombózu a podobně.U i.v. aplikace Subutexu i Suboxone, je vzhledem k možnosti kontaminace (bakteriemi z rukou a nevhodným skladováním v teple a vlhku, žádná tepelná úprava, příp. opakovaným použitím inječního materiálu aj.) podstatně vyšší riziko vzniku infekčních komplikací. Mezi nejobávanější patří endokarditida, která mít i fatální průběh. Ta se projevuje často záchvaty zimnice, třesy, teplotami, schváceností aj..
Stačí to tak? Pokud byste potřeboval ještě něco doplnit, ozvěte se.
HS