Subotex a porod
Anonym
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, užívám 3mg subotexu. Jaké rizika jsou s tím spojené pro nenarozené miminko. A jak je to prosím v porodnici? Mám o užívání personál informovat? Co se může stát, když tam neučiním? A případně kdyby o tom personál věděl, bude kontaktovat sociální pracovnice a bude se situace nějak řešit? Chtěla jsem subotex vysazovat, ale nebylo mi to více lékaři doporučené. Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
Buprenorfin ( Subutex) není prokazatelně toxický pro embryo a nebyly zjištěny žádné údaje o riziku genetických vad. Do mateřského mléka přechází jen v malých koncentracích. Co však může být nejrizikovější je doba po porodu, kdy hrozí novorozenci odvykací stav- svalové křeče, problémy s dýcháním. Novorozenecký abstinenční syndrom je popisován jako mírný a rychle odeznívající oproti abstinenčním syndromům od heroinu či jiných opiátů. Nastupuje druhý den života.
To vše platí, pokud neužíváte k Subutexu jiné nealkoholové látky nebo i alkohol. Pokud užíváte Subutex dle lékařského doporučení a jste léčena v legální substituční péči, tak Vám mohou pro gynekologii a porodnici vystavit potvrzení. Znám klientku, která nikde nic nenahlašovala a vše proběhlo v pořádku, aniž by se něco stalo dítěti nebo bylo hlášeno na OSPOD, ale záruku Vám nikdo nedá. My vždy doporučujeme to sdělovat dle pravdy a předejít tak rizikům zdravotních komplikací či života dítěte nebo Vás. I přesto, že jste na nízké dávce substituce.
Pokud byste neučinila nahlášení, že něco užíváte a případně by Vám dělali toxikologické testy, kde bude pozitivní nález, tak většinou nahlašují tuto skutečnost na OSPOD a budete muset s nimi spolupracovat. Budou chtít, abyste spolupracovala i s odborným zařízením. V krajním případě, pokud se klientka matka ocitá v neuspokojivé životní situaci ( bez řádného zázemí), tak mohou dítě odebrat.
Jak píšete, že to řešíte s lékaři, přijde mi to zodpovědné a opravdu bych to nechala v jejich kompetenci. Mají o Vás a Vašem zdravotním stavu více informací. Opravdu se nedoporučuje v určitých stádiích těhotenství vysazovat, aby to neohrožovalo plod. Není vhodné vysazovat v prvních třech měsících, kde dochází k vývoji všech orgánů plodu a hrozí případně i potrat.  A nedoporučuje se i třetí trimestr, kvůli dřívějšímu porodu. Někdy je lepší být na stabilní dávce substituce než relapsovat na jiných látkách.
Pokud tedy docházíte do substitučního programu bude dobré se tam domlouvat na dalších krocích nejen do porodu, ale co byste chtěla a co by bylo dobré dělat i po porodu. Možná jste motivována abstinovat, což je reálné a buď se to zadaří ambulantně nebo lze i využít pobytovou léčbu, kde můžete být s dítětem. Tedy kromě detoxifikace, kde byste musela mít zajištěné hlídání.
SANANIM nabízí Terapeutickou komunitu Karlov pro rodiče s dětmi. Koukněte na odkaz http://www.sananim.cz/o-nas-1/terapeuticka-komunita-karlov-tkk.html
nebo můžete spolupracovat s Centrem komplexní péče o dítě a rodinu, které i pomáhá ve spolupráci s OSPOD http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
Případně napište, kdybyste chtěla odkaz na další odborná zařízení tohoto typu blíže Vašemu bydlišti.
Držím Vám palce a přeji klidné prožívání krásného životního období.
HS