Pregabalin zavislost
Michal
Dobrý den,
způsobuje lék pregabalin závislost?
Mám ho predepsaný 150-0-150 na několik měsíců a bojím se závislosti. Lékařka mě ubezpečila, že je lék při správném užívání naprosto bezpečný a návykový není. Na internetu jsem však četl hororové příběhy o odvykacích stavech.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Michale,
netuším, z jakého důvodu jsou vám léky nasazeny, zda máte v anamnéze závislost na lécích, alkoholu, nebo jiných látkách. Pravdou je, že se po vysazení léku mohou objevit příznaky z vysazení a někteří lidé mají tendenci zvyšovat dávky a po léku touží. Tyto informace jsou dostupné i v přesnější specifikaci léku, která je dostupná na stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Vaše lékařka jistě o možných potížích ví. Je ale na ní, aby vyhodnotila situaci a navrhla medikaci, a na vás, abyste se s ní dál domluvil. Máte-li strach ze závislosti, mluvte s ní o tom, a hledejte jiné alternativy.
Pokud se léky užívají dle doporučení lékaře, a pokud i vysazení probíhá postupně, nemusí mít člověk žádné velké potíže. Ono obecně v příznacích z vysazení hraje velkou roli i psychika a očekávání. Je-li člověk úzkostný a dopředu si googlí jaké hrůzy ho čekají, nejspíš pro něj bude vysazení dramatičtější než pro někoho, kdo nic takového nečeká. Ale samosebou je nakonec vždy vše individuální.
Zde cituji informaci o Pregabalinu přímo z Souhrnných údajů o přípravku, kam se můžete podívat i vy sám - zde.
Příznaky z vysazení
Po vysazení pregabalinu po krátkodobé i dlouhodobé léčbě byl u některých pacientů pozorovány příznaky z vysazení. Byly popsány následující nežádoucí účinky, naznačující fyzickou závislost: insomnie, bolest hlavy, nauzea, úzkost, průjem, příznaky podobné chřipce, nervozita, deprese, bolest, epileptické záchvaty, hyperhidróza a závratě. Na začátku léčby je nutné o této skutečnosti informovat pacienta.
Nesprávné použití, zneužití nebo závislost
Byly hlášeny případy nesprávného použití, zneužití a závislosti na pregabalinu. Je nutná opatrnost u pacientů se zneužíváním léků v anamnéze a je nutné takového pacienta sledovat, zda nevykazuje příznaky nesprávného použití, zneužívání nebo závislosti na pregabalinu (byly hlášeny vznik tolerance, zvyšování dávek, touha po léku).
Doporučení
 Před zahájením léčby tímto přípravkem informujte svého lékaře, pokud máte nebo jste někdy měl(a) problémy s alkoholismem nebo zneužíváním léků či závislostí na nich. Neužívejte větší množství přípravku, než Vám bylo předepsáno.
Snad tedy alespoň takto. Byla vám informace užitečná?
S pozdravem a přáním pěkného dne,
Gabriela Minařík.