Je moje přítelkyně lékově závislá?
Ládík
Dobrý den, moje přítelkyně se více než rok potýká se svým zdravotním stavem. Nejprve to bylo podezření na cukrovku, následně bolesti v zádech, pálení žáhy a do toho nějaké osobní a existenční problémy. Protože špatně usnínala, začala užívat přípravek Stilnox. Zprvu ho brala tak 1/4 až 1/2 před spaním, což dost dlouho fugovalo. Aby se vyřešil problém s pálením žáhy, podstoupila v červnu t.r. operaci - fundoplikaci jícnu. Z vyjádření lékařů a i z osobního pohledu nemám pocit, že tato operce dopadla na výbornou - přítelkyně tvrdí, že stále trpí bolestmi a obvodní lékař ji předepsal Tramal. Nyní (před týdnem) absolvovala ještě operaci pupeční kýly. Vím, že časový odstup od poslední operace není velký, ale přítelkyně v současné době denně užívá až 300 mg Tramalu + 6 Stilnoxů + 5 Rohypnolů. Přesto v noci nedokáže usnout. Potácí se bytem a její chování je naprosto neadekvátní a nepředvidatené. Strašně rád bych jí pomohl, protože ji miluji a jde mi o její zdraví. Obávám se však, že vysoké dávky a kombinace těchto preparátů ji značně ubližují. Prosím, poraďte mi. Mohu ji nějak pomoci já, či postačí Vaše rada, nebo bude nutná návštěva odborné psychiatrické poradny? Jsem opravdu zoufalý - plánovali jsme rodinu, společný život a všechno se teď tak zkomplikovalo... Možná to píšu trochu roztržitě, ale máte-li nějaké dlaší dotazy, rád je zodpovím. Děkuji za radu a pomoc. L. P.

Odpověděl:
Dobrý den Ládíku, chápu, že při takových dávkách, které Vaše přítelkyně užívá, o ní máte strach. Opravdu to není málo a zajímalo by mě, zda její lékař ví o kombinaci a množství užívaných léků. Možná by stálo za to to s ním konzultovat(?) Píšete, že už jí tyto vysoké dávky nestačí. To by mohlo vypovídat o jednom z příznaků závislosti. Další zvyšování by ale nepomohlo, naopak - pravděpodobně by se mohla dostat do koloběhu neustálého zvyšování dávek a s tím spojených problémů. Nezmiňujete se bohužel o tom, jaký k celé věci zaujímá postoj ona. Vadí jí to? Je si vědomá, že to není zcela běžná dávka léků? Mluvíte o tom spolu? Mluvíte s ní o Vašich pocitech, strachu o ní? Vím, že je to hodně otázek, ale mám pocit, že je podstatné znát její pohled na celou věc a její případnou motivaci a chuť ke změně. Pokud by ona sama viděla a uvědomovala si, že nějaký problém má, ale nezvládala třeba snižovat dávky sama, stálo by určitě zato zauvažovat nad pomocí nějakého odborníka. Napadá mě například AT poradna, která by měla být v každém okresním městě (v Praze na každém obvodě). Kdybyste chtěl přesný kontakt, napište, odkud jste a pokusíme se najít nějakého odborníka v místě Vašeho bydliště. Tak hodně štěstí a držte se... P.S. Kdybyste chtěl, můžete také zavolat na naší poradenskou linku 283 872 186.