Drogy - útěk od problémů?
Eglence
Vyzkoušela jsem hodně drog, ale přinášely mi příjemné pocity jenom v případě, že jsem neměla starosti či špatnou náladu. S výjimkou benzodiazepinů, ty působily příjemně i tak. Jinak jsem se většinou cítila ještě hůř, zejména na stimulanciích. Není chápání drog jako únik od starostí klišé - nebo to ostatním skutečně takhle funguje?

Odpověděl: Bára Orlíková
Uvádíte, že jste vyzkoušela mnoho různých drog. Každá droga má specifický účinek, protože každá droga působí specificky ve vašem organismu. Ale tento účinek nemusí být za každých okolností a u každého stejný. Především u konopných drog a halucinogenů tento účinek může mít rozptyl od příjemných pocitů až po hororové zážitky. Záleží to na mnoha okolnostech - na vašem psychickém stavu, na prostředí a čase, kde a kdy a s kým drogu užíváte, na vašem fyzickém stavu (ve smyslu zdravotních potíží) a na dalších věcech. Jsou lidé, kterým například intoxikace marihuanou nevyhovuje, protože mají tendenci po vykouření jointa okamžitě usnout nebo prožívají úzkostný stav a pronásledují je vtíravé myšlenky a obavy. Halucinogenní drogy mohou vyvolat stav, kdy je uživatel drogy v panice, úzkostný, paranoidní, agresivní, může ohrožovat sebe i okolí... ne pro každého je situace, kdy není schopen ovládat "realitu", své vědomí, přijatelná a snadno zvládnutelná. Stimulanty mohou po užití vyvolávat také úzkostné stavy a při delším užívání nebo užití vysokých dávek může dojít k rozvoji psychotických stavů. Když si přečtete v levém sloupci na této stránce podrobně informace o jednotlivých drogách, dočtete se i o jejich účincích s upozorněním na to, že droga může vyvolat nejen příjemný nebo euforický stav, ale může mít za jistých okolností účinek opačný. Obzlášť při užití konopných drog a halucinogenů se doporučuje (pokud už je tedy vůbec užíváte) užívat je v situaci, kdy se cítíte dobře, v opačném případě se mohou prohloubit negativní pocity, které si do toho přinášíte a intoxikace nemusí být úplně snesitelná. U tlumivých látek je situace trochu jiná (alkohol, opiáty,...) a u benzodiazepinů taktéž - ty se používají primárně jako léky proti úzkosti. Další informace o tom, jak to je s účinky drog, se dočtete v levém sloupci na této stránce pod rubrikami o jednotlivých drogách. Každopádně, každý má své mechanismy úniků z reality, ať už to jsou drogy nebo nikoli. Jen buďte opatrná, aby se jím pro vás nestaly benzodiazepiny. Když byste k tomu chtěla ještě něco vědět, pište.