pro Ms. Sládkovou
Dan
Dobrý den Ms. Barboro Sládková. Reaguji na dotaz od Tomáše ze dne 29.10.2003 s názvem „moje holka“. Je mi 21 let, také jsem asi před rokem poznal holku, do které jsem se zamiloval. V té době na tom byla opravdu velice zle. Píchala si pervitin, kouřila trávu, hrozila sebevraždou atd.. Já jsem v té době byl naprosto čistý. Zapojil jsem veškeré své síly a možnosti, abych jí pomohl. Podařilo se nám tyto problémy zmírnit, přestala si píchal, „pouze“ fetovala, začala se více soustředit na studium, byla vyrovnanější. Samozřejmě, že z toho není ještě zdaleka venku. Nyní k Vaší odpovědi Tomovi. Mimo jiné píšete, cituji: „Dávejte však pozor abyste v pomáhání nezašel až příliš daleko - někdy se může stát, že ten kdo chce až příliš pomáhat může být využíván a manipulován! A také nejsou řídké případy, kdy pomáhající sám spadne do drog!“ A v tom je ten háček. Nechci sám sebe omlouvat, protože jak se říká „jaký si to uděláš, takový to máš“ ale.. Začal jsem fetovat, což řeším a doufám, že se mi to i daří. Ale zarazila mě ta Vaše první věta o využívání a manipulaci u které si nejsem jistý, zda se mnou náhodou tak zacházeno není, či jsou to pouze mé mylné domněnky. Prosím, mohla by jste mi o tom napsat více? Předem moc děkuji za snahu...!

Odpověděl: Bc. Barbora Sládková
Dobrý den, nejprve bych se vám chtěla omluvit že váš dotaz nebyl tak dlouho zodpovězen (skoro 14 dní jsem nebyla v zaměstnání nejprve kvůli studiu a pak jsem pracovně odjela do zahraničí). Doufám, že to pochopíte a omluvíte mne. Nicméně jsem ráda, že reagujete na mou odpověď i když se přiznám, že vaše otázka je pro mne dosti nejasná. Domnívám se, že se chcete dozvědět něco více o mechanismu manipulace a využívání pomoci: funguje to zhruba tak, že člověk který začne užívat drogy většinou dobře ví, že to co dělá není v souladu s tím co od něj okolí očekává. Začne tedy skrývat své užívání a vše okolo drog. Když na to někdo z jeho blízkého okolí přijde, uživatel dobře ví že mu to bude rozmlouváno, zakazováno apod. Začne se tedy motat do různých lží, výmyslů a manipulací tak, aby toho kdo mu chce pomoci uklidnil, ubezpečil a případně obalamutil... Pomáhající o tomto úmyslu většinou neví (je to tedy zásadní znak manipulace - jednat ve svůj prospěch prostřednictvím druhého aniž by o tom věděl), stává se pak často že "pomáhající" dělá některé věci za "uživatele", dává mu např. peníze které jsou pak utráceny za drogy a jinak mu "vypomáhá". Jestli jste se v tomto vyobrazení tak trochu našel (nebo je to úplně jinak), tak mi ještě napiště, ráda se s vámi o tom pobavím. Nashledanou.