Pervitin jako lék?
withnail
Milá Báro, díky za odpověď na můj dotaz č. 416304. Jsem z Prahy 4. Mám ještě doplňující dotaz. Jak už jsem uvedl, bratr je diagnostikovaný na schizofrenii. Jednou měsíčně dostává depozitní injekci Zyprexy. Tvrdí, že pervitin bere proto, že mu pomáhá překonat pocit utlumení, který má z léků. Kromě toho pije velmi silnou kávu, samozřejmě chronicky kouří a jeho spánkový režim je převrácený, je schopný denně spát do 14.00 a pak celou noc probdít, tehdy si zřejmě i aplikuje dávky. O svých problémech navíc nechce s nikým mluvit. Je možné najít lék, který by měl menší tlumivé účinky? Vím, že odpověď není snadná, ale přesto to zkouším.

Odpověděl: Bára Orlíková
Ohledně nějaké podpory pro rodiče, co jsem nabízela v minulé odpovědi na váš dotaz, vám můžu doporučit K-centrum SANANIM (nabízí služby pro aktivní uživatele drog, ale i poradenství pro jejich rodinné příslušníky), Osadní 2, Praha 7, tel. 283 872 186. Nebo Denní stacionář SANANIM (ambulantní motivační a léčebný program pro uživatele drog, nabízí též poradenství pro rodiče a rodičovskou skupinu), Janovského 26, Praha 7, tel 220 803 130. Více informací o obou centrech naleznete i na www.sananim.cz/sananim. Také Prev-Centrum (centrum poradenství pro mládež a rodiny - ambulatní poradenství pro uživatele drog i poradenství pro rodinné příslušníky), Meziškolská 1120, Praha 6, tel. 233 355 459. Více informací na www.prevcentrum.cz. Další centrum je ANIMA (Středisko terapie osob závislých na návykových látkách a jejich rodin), Apolinářská 4, Praha 2, tel. 224 911 364. K tomu vašemu nynějšímu dotazu - mám zkušenost s tím, že klienti medikovaní kvůli psychickým potížím občas užívají jiné léky nebo drogy se snahou pozměnit účinek medikace. Případně užívají drogy místo předepsané medikace. Nicméně, myslím, že by toto měl především vědět psychiatr, který má vašeho bratra v péči a dotaz byste měli asi konzultovat nejprve s ním, on zná stav vašeho bratra a mohl by případně doporučit jiné léky. Pokud je to z nějakého důvodu obtížné domluvit se s lékařem vašeho bratra, je možné se obrátit na jiného lékaře, který by opětovně zhodnotil psychický stav bratra a zvolil nějaký další postup. Přes internet s tím asi nic neuděláme. Pokud byste měl zájem, můžu vám dát kontakt na někoho z kolegů psychiatrů, kteří dobře znají drogovou problematiku. Držím palce.