Ohledně marihuany
Martas
Dobrý den, když už docela často užívám marihuanu (tak dvakrát týdně), myslíte si, že bych mohl se nějakou samoléčbou od toho zase dostat, abych na tom nebyl psychicky závislý? Když si vemu marihuanu a mám větší halucinace, mohu si na to vzít např. nějaký prášek v té chvíli? Existují na to nějaké prášky dostupné v lékárně? Chci už s tím raději přestat ihned, než by jsem se dostal do hlubšího stádia, což se může stát... Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Myslím, že pokud chcete skutečně marihuanu přestat kouřit, je důležité se k tomuto kroku odhodlat a trochu pozměnit svůj životní styl, abyste se mohl pokušení marihuany lépe vyhnout - to je asi to, co nazýváte samoléčbou. Teprve pokud by se vám to nedařilo a zároveň byste cítil velké psychické problémy, je asi na místě navštívit někoho z odborníků. Se závislostí na marihuaně se to má tak, že se uvádí, že může při chronickém užívání dojít k rozvoji mírné psychické závislosti (ve srovnání s ostatními drogami včetně alkoholu má marihuany výrazně nižšší potenciál vyvolání psychické závislosti). Vaše forma užívání myslím nespadá do kategorie "intenzivní" nebo "chronické" užívání. U marihuany jde spíš o souvislost se "závislostí" na životním stylu, na rituálech kolem kouření marihuany, na společnosti, v níž se marihuana kouří, na zažitém způsobu zábavy... než na marihuaně jako takové. Pro to, aby se vám podařilo se úspěšně marihuaně vyhnout, je potřeba si naplánovat svůj denní režim, volný čas a zábavu tak, aby vám to nesvádělo k jejímu užívání. Pokud byste pokračoval v nějakém intenzivnějším užívání dlouhodobě dál, hrozí vám pravděpodobně potíže s pamětí a možná další psychické problémy (o účiních a rizicích konopných drog můžete najít více informací na těchto stránkách vlevo pod rubrikou Cannabinoidy nebo na www.drogmem.cz pod rubrikou Memy, popřípadě v knize Marihuana: Mýty a fakta (autoři Lynn Zimmerová a John P. Morgan). K vašemu druhému dotazu - obávám se, že budete muset nechat intoxikaci odeznít, protože žádné běžně dostupné léky na takový problém neseženete. Existují farmaka, kterými se dá ovlivnit intoxikace halucinogeny nebo stimulačními drogami při výrazně nepříznivém průběhu, ale to se netýká vašeho případu. Když byste měl další dotazy, pište.