Halucinace
Andree
Chtěl bych se zeptat jak vlastně a co je to halucinace! Moc by mně to zajímalo a nikde jsem se o tom nemohl dočíst. Co to je ? představa v mozku nebo co? Kdyby to byla a jak se říká a píše lidé po použití halucinogenu maji halucinace čisté takže jestli je to opravdu pouze obraz v mozku tak by ve tmě museli jít vydět úplně nádherně nebo nemám pravdu? Nebo když má člověk halucinace a platí to o čem jsem se zmínil před chvíli tak je musí vidět i při zavřených očích. Ale chtěl bych se zeptat zda by jste mi nevysvetlili co jsou to přímo ty halucinace a jak funguji a ještě jestli není na internetu nějakej článek o halucinogenech nebo knížka. Děkuji Andree

Odpověděl: Bára Orlíková
Slovníková definice halucinace: [lat.], vidina, přelud; jedna z forem poruch vnímání spočívající ve vytváření zdánlivých vjemů bez reálného podnětu, o jejichž skutečné existenci je člověk přesvědčen a jež nejsou ovlivnitelné vůlí. H. zrakové, sluchové, hmatové. H. se mohou vyskytnout např. při některých psychických poruchách (psychózy), při akutních horečnatých onemocněních. Zvl. kategorii h. tvoří h. tělesné či tělové (postamputační ,,fantóm údu"). Takže se to netýká jen zrakových vjemů, na něž se ptáte vy, ale i dalších. Mechanismus jejich vzniku a průběhu je komplikovanější, než že by se dalo říct, že je to "obraz v mozku". Halucinace můžete mít při otevřených očích, zavřených očích i ve tmě... mohou být velmi různého typu a já nejsem schopná posoudit vaše úvahy na toto téma. K tomuto vám můžu doporučit například Vondráček, V., Holub, F.: Fantastické a magické z hlediska psychiatrie, nakladatelství Columbus, Praha 1993. Knih o halucinogenech nebo článků na internetu bude jistě velké množství. Kupříkladu těchto pár knih by mohla být doporučená literatura: Miovský, M.: LSD a jiné halucinogeny, Albert, Boskovice 1996. Furst, T. P.: Halucinogeny a kultura, DharmaGaia a Maťa, Praha 1996. Grof, S.: Dobrodružství sebeobjevování, Gema, Praha 1993. Grof, S.: Holotropní vědomí, Gema, Praha 1993. Grof, S.: Za hranice mozku, Gema, Praha 1992. Stafford P.: Encyklopedie psychedelických látek. Volvox Globator, Praha 1997; Schultes R. E. a Hofman A.: Rostliny bohů. Volvox Globator a Maťa, Praha 1998. Z internetových adres mohu doporučit např. www.biotox.cz o rostlinných drogách nebo www.drogmem.cz nebo www.lf3cuni.cz/drogy.... JIstě budete schopne najít toho i víc. Základní informace najdete i na této stránce v levém sloupci pod rubrikou Halucinogeny. Hodně štěstí.