Bratr je nezvládnutelný
withnail
Můj mladší bratr (nyní 29) má za sebou cca. 8 let života s drogou. Zhruba před pěti lety došlo k psychickému zhroucení, byl diagnostikován na schizofrenii, i když jsem přesvědčen, že šlo jednoznačně o stavy vyvolané dlouhodobým užíváním halucinogenů. Má invalidní důchod. Žije celou tu dobu v rodinném domě s rodiči, matka mu v rámci "péče o nemocného" zajišťuje kompletní servis. Nikdy nepracoval ani nebyl na brigádě. Minulé vánoce jsem v jeho pokoji našel stříkačky, alobal, psaníčka, kompletní sortiment. Rodičům se samozřejmě ztrácely věci, nacházeli jsme lístky ze zastavárny etc...Dohodli jsme léčebný pobyt v Červeném dvoře, vydržel tam tři dny a prohlásil, že všechno zvládne sám...Teď mu otec opět našel v kapse stříkačku. Situace v domě je strašná, manželství mých rodičů je v naprostém rozkladu, navzájem se obviňují. Domnívám se, že jedinou cestou zůstává vyhodit ho z domu na ulici a tím ho přinutit, aby se střetl s realitou a konečně se vážně pokusil léčit. Současně ale vidím, že je sociálně zcela zdevastovaný, neschopný si najít práci nebo jen se dlouhodobě soustředit. Moje matka stárne každým rokem o pět let, zatímco on neustále prohlíží dům a každé prášky, láhev alkoholu nebo něco cenného mizí v nenávratnu. Prosím o jakoukoliv radu či postřeh, jeho lékaři už se mu věnují jen díky otcovu všimnému, ale bez jakéhokoliv výsledku.

Odpověděl: Bára Orlíková
Vaše situace je opravdu velmi složitá. Myslím, že by bylo na místě si o celé situaci promluvit s někým z odborníků osobně. Je jasné, že máte nejspíš mnohé zkušenosti s podobnými osobními setkáními, které nemusely splnit vaše očekávání, ale mám pocit, že situace ohledně vašeho bratra je poměrně komplikovaná na to, abychom to mohli vyřešit přes internet. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych vám někoho z kolegů doporučit. Napadá mě k tomu jen několik poznámek. Soužití v rodině vždy musí mít nějaká pravidla, která dodržují obě strany - aby soužití mohlo fungovat, nemůže jedna strana využívat výhod na úkor strany druhé. Dokud rodiče budou fungovat jako "servis" bez ohledu na to, co bratr dělá, že pravděpodobně bere drogy dál a že doma krade, tak se nic nezmění. Bratr bude jejich služeb využívat dál, protože ho nic nenutí k tomu, aby to nedělal. Rodiče by měli v tomto případě stanovit nějaké hranice a také sankce za jejich porušení. Jako jedna z nejzazších možností se jeví i řešení "vyhodit" bratra z bytu, je mnoho případů, kdy tato alternativa paradoxně zafungovala. Nevím, zda bratr může vůbec hledat práci, pokud má invalidní důchod, jedině, pokud by se jednalo o částečný invalidní důchod. Jak je to s jeho současným psychickým stavem, diagnózou, by stálo taky za nějaké odborné zhodnocení. Možná by nebylo od věci, aby rodiče navštívili někoho z odborníků a o situaci se poradili, dříve než se rozhodnou k nějakým ¨razantním krokům. Mnohá zařízení pro pomoc závislým mají v nabídce služeb i poradenství nebo skupinová setkávání pro rodiče klientů. To je také jedna z variant, která by mohla rodičům pomoci, aby získali nějakou podporu a lépe se v situaci dokázali orientovat. No, bez dalších bližších informací vám moc poradit nemůžu. Pokud budete mít zájem o nějaké kontakty na odborníky ve vašem okolí, pište. Zatím držím palce vám, rodičům i bratrovi.