moje holka
Tomas
Dobry den! Jmenuji se Tomas a rad bych se na vas obratil s prosbou o pomoc. Problem ktery mam se tyka moji holky Jany. Jane je temer dvacet let. Zhruba tri mesice brala pervitin. Nejsem si jisty o mnozstvi, ani ona sama neni presne schopna rict kolik toho brala, stratila absolutne kotrolu nad mnozstvim, ktere ji proslo rukama. Z toho co mi rika je to tak, ze pervitin snupala, ale bohuzel si ho nechala i pichnou. Rika ze jen dvakrat si ho pichla, ale nevim jestli je to pravda. Veril bych ze ano, protoze ohledne toho byla vzdy konkretne presna a nemenila nikdy to co rikala. Zminila, ze nekdy brala asi tak jeden gram za tri dny. Domnivam se, ze brala hodne kvalitni drogu. Stykala se s lidmi, kteri pervitin vyrabeji a mela od nich v podstate neomezene mnozstvi zdarma. Ja ziju v Londyne, kde uz Jana je necelych pet tydnu jako au-pair. Znamena to, ze celou tuto dobu nemela pristup k droze a zadnou drogu nebrala, krom asi tri prilezitosti, kdy kourila marihuanu. Zminuji to proto, abych vam dal co nejvice faktu k situaci. Kdyz brala doma v Kyjove pervitin, nevedel jsem to, protoze jsem byl v Londyne a nemel zadnou kontrolu nad tim co dela, jen to co mi rikala. Asi po mesici a pul uzivani drogy se predavkovala a bylo ji silene mizerne. V te chvili mi rekla ze drogy bere. Silene me to zaskocilo a mel jsem z toho velke starosti a docela tezke psychicke problemy. Nicmene jsem se pres to preklenul. V ten moment kdy mi to rekla se taky rozhodla s tim zkoncovat. Az do jejiho prijezdu do UK jsem nevedel ze pokracovala, pri nebrala asi tri tydny, ale pak do toho zase spadla. Vzhledem k tomu ze jsem se domnival, ze drogy nebrala zhruba dva mesice pred jejim prijezdem, tak jsem byl velice zaskoceny z jejiho chovani. Rekla mi o tom asi az po dvou tydnech. V zacatku jejiho pobytu tady byla sice velice zmatena, ale nemela spatne nalady, ani nejak vyznamne nevybocovala jejim chovanim. Posledni tri tydny je ale situace uplne jinaci. Je velice naladova, trpy depresemi. Je tady jen kratce a za tu dobu si nevybudovala zadne osobni vztahy, ktere by byli jen jeji, chci tim rict, beze me. Nema tedy zadne kamarady, kteri by zaroven nebyli moji karadi. Je to jedna z veci, ktere ji urcite hodne vadi. Jana ma svoje svetle a tmave chvilky. Pripadne mi, ze urcitou cast casu je takova jakou ji znam, prijemna, citliva, hodna... ale pak bez nejakeho zjevneho podnetu prejde do deprese, nekdy lechci, nekdy velice tezke. V tech chvilich to odnasim velice moc. Je zla, obvinuje me z ruznych veci, ktere verim nejsou zalozene na nicem realnem, nebo snad opodstatnenem. Jedna z veci kterou zminuje je ze jsem nudnej. Bydlim s holkou, ktera prosla podobnou situaci a rikala, ze byla presne takova, obvinovala lidi okolo sebe, ze jsou nudni... Neberu tyto veci moc osobne, ikdyz me to urcite boli. Snazim se k tomu stavet tak, ze ji neni dobre, ze to nedela s umyslem nikomu ublizit a ze je to asi jedna z veci, ktere se vazou k absenci atd. Posledni dny se situace velice vyhrotila. Prestala se mnou komunikovat. Vim ze ji je ted za celou dobu nejhur. Neni dobre, boli ji brisko, hlava... taky se trapy. Vzhledem k jejimu stavu se snazim chapat jeji pristup ke me jako neco co prameni z jejich potizi a ne jako neco, jak uz jsem rekl realneho a podlozeneho. Vim, ze bude ted potrebovat moji pomoc se zmenou prace a proto bude nejspis donucena se na me obratit. I tak verim, ze by se obratila, az ji prejde jeji deprese. To o co vas chci pozadat je rada, jak mam k situaci pristupovat, abych Jane co nejvice pomohl a co nejmene ublizil. Je mi dvacet pet let a zajimam se jiz druhym rokem studiem psychologie, ctu spoustu knih o mezilidskych vztazich atd., takze verim, ze mam dobry zaklad. Jednam s ni vzdy pozitivne, hledam na vecech klady, nic ji nevicitam, ani kdyz se chova nepritetne. Spis se ji snazim upozornit, ze jedna nespravne a zaroven se pokazde pokusim ji spravne nasmerovat. Ja sam osobne nemam s drogami tolik osobhnich zkusenosti a nedokazu presne odhadnout smysleni cloveka v Janine situaci. Snazim se zhromazdit nejvetsi mozne mnozstvi informaci, abych byl dostatecne informovany a mohl delat informovana rozhodnuti. Mam Janu velice rad, ikdyz ted jsem se musel po citove strance obrnit, protoze jsem se silene trapil. Divam se na to tak, ze nejdrive ji musim pomoc vyresit jeji situaci a pote se mozna vratit k nasemu vztahu. Kazdopadne se k ni porad chovam s laskou a miluju ji, jen jsem odmitl trapit se jejim pristupem a chovanim. Prave znovu ctu Carnegiho knihu Jak se zbavit starosti a zacit zit, ktera mi jiste velice pomaha. Doufam ze jsem uvedl dostatek faktu k tomu abych vam nastinil situaci dosti podrobne. Muzete mi a Janicce prosim pomoc, poradit. Jak pokracovat? Moc vam dekuji za vas cas a snahu! S pozdravem a pranim krasneho dne Tomas

Odpověděl: Bc. Barbora Sládková
Dobry den, posoudit vasi situaci a poradit vam co delat neni v tomto pripade jednoducha vec...Napada me nekolik variant cim by to mohlo byt, ze jste se octnul v takove situaci v jake jste. Bud se vas partnersky vztah mohl dostat do jiste krize sam o sobe anebo to opravdu zapricinily drogy. Vase slecna take nemusi byt spokojena s tim jak to v Anglii chodi, mozna se ji muze styskat po zivote, ktery tady vedla kdyz jste byl pryc... Ani jste nenapsal jak dlouho spolu chodite, jak se divala na vas odjezd a jestli jste ji vubec znal "cistou"...Podle toho co pisete - ze se jeji chovani v posledni dobe zhorsilo, ze se u ni objevuji i urcite telesne priznaky - me napada, jestli na ni az v posledni dobe nedoleha nedostatek drogy (mam na mysli zda si s sebou jeste trochu neprivezla)...Pomoci cloveku, ktery je v takove situaci jako Jana, je tezke. Asi by jste zmohl nejvice kdyz by se vam podarilo se s ni bavit o vecech, ktere ji trapi; bavit se otevrene o tom v cem ji muzete byt napomocny a ze vnimate zmeny ktere se s ni deji. Davejte vsak pozor abyste v pomahani nezasel az prilis daleko - nekdy se muze stat, ze ten kdo chce az prilis pomahat muze byt vyuzivan a manipulovan! A take nejsou ridke pripady, kdy pomahajici sam spadne do drog! Tak hodne stesti :-) PS: V pripade, ze by psychicke problemy Vasi pritelkyne pretrvavaly nebo se zhorsovaly, bych zvazovala jeji navrat do Ceska a vyhledani vhodne odborne pomoci.