ketamin
Dobrý den, prosím o radu a pomoc při problému týkajícím se drogy ketamin. Potřebovala bych se o této látce dozvědět co nejvíce z důvodu seminární práce a čistě profesionálního zájmu o tuto problematiku. Chtěla bych požádat taky o informaci , jak je tato droga rozšířená mezi lidmi, zda způsobuje těžké závislosti. Za odpověď děkuji. Andrea Š.

Odpověděl: Bára Orlíková
KETAMIN - v lékařské praxi se používá jako anestetikum zejména pro děti a dospělé s výrazně oslabeným imunitním systémem, ale zejména ve veterinárním lékařství. Nejčastěji se vyskytuje v podobě bílého prášku nebo jako kapalina v malých ampulkách. Bílý prášek se šňupe, v tekutém stavu se ketamin aplikuje injekčně avšak výhradně do svalu, výjimečně se může objevit v podobě malých tablet nebo gelových kapslí, které se často prodávají jako Extáze. V nižších dávkách způsobuje lehké snění a pocit odcizení se vlastnímu tělu. Může docházet ke zpomalení vnímaní. Vyšší dávky způsobují halucinace. "Optimální" dávka drogy je asi 100 mg. Účinky se dostavují do 4 minut v případě injekční aplikace do svalu, během 5 až 10 minut v případě šňupání a během 10 až 20 minut po spolknutí. Malé dávky drogy mohou způsobit zpomalení srdeční činnosti, vyšší dávky zpomalují také vnímání a dechovou frekvenci. Vysoce nebezpečný je ketamin v kombinaci s alkoholem nebo sedativy. Časté užívání vede k poruchám vědomí, neurózám a dalším mentálním poškozením. V určitých případech se mohou objevit další nežádoucí účinky - nevolnost, zvracení atp. Ketamin způsobuje silnou psychickou závislost. (část informací je převzatá ze severu www.extc.cz, který provozuje občanské sdružení Podané ruce). Nalezla jsem nějakou literaturu ohledně výzkumů kolem ketaminu, větší část je bohužel zahraniční, takže nevím, jestli vám to pomůže. Grof, S.: Dobrodružství sebeobjevování, Gemma 89, Praha, 1992. Grof, S.: LSD Psychotherapy, Hunter House, Alameda, 1994. Ketamine: Trick or Treat, The Face, červen 1992. Krupitský, E. M.; Griněnko, A. Ya.; Berkaljev, T. N.; Palej, A. I.; Petrov, V. N.; Muškov, K. A.; Borodin, Yu. S.: The combination of psychedelic and aversive approaches in alcoholism treatment: the affective contra-attribution method. Alcoholism Treatment Quarterly, 9, 99-105, 1992. Krupitský, E. M.: Ketamine psychedelic therapy (KPT) of alcoholism and neuroses. Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies Newsletter, 3, 24-28, 1992. Stafford, P.: Psychedelics Encyklopedia, Ronin, Berkeley, 1992. Další informace můžete nalézt třeba v knize Tyler, A.: Drogy v ulicích. Praha, Nakladatelství Ivo Železný, 2000) nebo v knize Kalina, K.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha, Filia Nova, 2001.