Vliv drog u muže na těhotenství
Lola
Dobrý den, Ráda bych se informovala jestli má nějaký vliv na zdraví budoucího dítěte skutečnost, že můj manžel je pravidelným uživatelem kokainu. Nevím úplně přesně jak často drogy užívá, někdy má myslím až několikatýdenní přestávku, někdy je to několikrát týdně. Kromě toho je silný kuřák (40 denně). Může dojít k nějakým deformacím plodu také v případě, že uživatelem drog je muž a ne žena?

Odpověděl:
Užívání drog vaším manželem přímý vliv na vývoj plodu rozhodně nemá. Co může mít významný vliv je situace ve které se díky tomu můžete ocitnout, mám tím na mysli například stres který užívání drog může vnášet do partnerského vztahu. Dále na vývoj plodu může negativně působit kuřáctví vašeho manžela, pokud kouří v místnostech kde se pohybujete i vy (jste tedy pasivní kuřák). Ovšem jaké konkrétní rizko a jak významné vám v konkrétním případě hrozí by bylo nejlépe probrat s vaším gynekologem nebo specialistou (předpokládá se např, že kuřáctví rodičů může mít vliv na rozvoj alergií). Na druhou stranu existuje celá řada žen, které během těhotenství samy kouří a dítě se narodí naprosto v pořádku a i dále prospívá bez obtíží. Nicméně by bylo vhodné se zamyslet nad tím, jak bude vztah fungovat do budoucna. Užívání drog nikdy nevede k dlouhodbé pohodě partnerského vztahu a jedinec jenž drogy pravidelně užívá je dříve nebo později začne preferovat před ostatními věcmi, včetně vztahů mezi ním a jeho nejbližším okolí. Kokain je v tomto smylu jednou z nejzáludnějších drog, protože po významné období se nic zvláštního s člověkem neděje, naopak je plný sebedůvěry a řada věcí mu vychází naprosto bezproblémově. Problémy se začnopu objevovat až po dlouhodobém užívání, a to zejména úzkostné stavy, agresivní chování a samozřejmě neodolatelné bažení po droze samé (tedy klasické projevy závislosti). Vámi popsaný životní styl manžela je rozhodně alarmujícím a rozhodně by si Váš partner měl uvědomit, co tím vším podstupuje. Bylo by vhodné se pokusit jej přimět ke změně životního stylu a určitě bych ani nevylučoval osobní kontakt s odborníkem na závislosti, který by Vám v tomto problému mohl pomoci. Tomáš