VHC
Goll
Dobry den, uz patym rokem beru interferon a az na jeden naznak asi pred 3 lety virus (hep. C) nemizi, uz me to moc nebavi. V zivote me to hodne omezuje a to nejen v praci, ale i v osobnim zivote. Navic mam dojem, ze mi to obcas probouzi urcite zazite mechanismy z minulosti. Tentokrat pokracuji v lecbe pegylovanym interferonem a dava me to hodne zabrat, omezuje me to vice nez driv, take uz prestavam verit, ze se to zlepsi. Co mam delat? V posledni dobe mam dojem, ze je pro me lepsi se smirit s tim, ze budu zit s virem nadosmrti, nez takove utrapy porad dokola a bez vyraznejsich vysledku. Dik za odpoved.

Odpověděl: Vratislav Řehák
Obvyklá doba léčby chronické hepatitidy C interferonem alfa je 48 týdnů, tj. přibližně jeden rok. Léčba standardním interferonem se ukončuje po 24 týdnech v případě, že v periferní krvi pacienta virus přetrvává, tj. v případě, kdy je léčba neúspěšná. Při léčbě pegylovaným interferonem se léčba v případě přetrvávání viru v krvi pacienta ukončuje již po 12 týdnech. Důvodem, proč se léčba ukončuje jsou poznatky z řady klinických studií, které prokázaly, že pokud pacient na léčbu neodpoví do zmíněné doby (virus nevymizí) je pravděpodobnost úspěchu při pokračovaní v léčbě velmi malá. Je proto vhodné léčbu ukončit a nevystavovat pacienta riziku nežádoucích účinků a výrazně zhoršovat kvalitu jeho života další neúčinnou léčbou. Je však možné léčbu s odstupem několika měsíců či let opakovat. Naopak v léčbě se pokračuje celých 48 týdnů v případě, kdy virus v uvedených časových intervalech vymizí, je tudíž vysoká pravděpodobnost jeho eliminace z organismu a vyléčení. Dalším faktem je, že při dlouhodobé léčbě interferonem dochází k selekci mutant viru, které jsou na interferon rezistentní, pravděpodobnost eliminace viru při pokračování léčby interferonem déle než jeden rok je v podstatě nulová. Důvodem několikaleté léčby interferonem, by mohl být případ pacienta s počínající nebo rozvinutou jaterni cirhozou ve snaze o zpomalení progrese cirhozy - při této léčbe není ovšem cílem eliminace viru, ale pouze zpomalení postupu choroby. Podle mých informací však takováto léčba probíhá na jednom pracovišti v zahraničí v rámci klinické studie a není mi známo, že by takováto probíhala v Česku, považuji proto takovouto délku léčby za velmi neobvyklou. Závěrem mohu proto pouze nabídnout konzultaci ve své ordinaci v Praze, abych se mohl seznámit s podrobnostmi případu a sdělit svůj přesnější názor. Je možné se objednat na čísle 234 091 142. S pozdravem, MUDr. Vratislav Řehák