E
Jozin
Chcel by som sa vas nanieco opytat. Myslite si ze drogy su nanic? Preco si myslite ze stale existuju preco sa stale bojuje len proti nim? Mam pocit ze rrogy tu stale boli su aj budu neviem preco. Preco vznikli ? Preco ich niekto pouziva niekto nie. Je to vsetko len o peniazoch?Ze ti co ich predavaju maju za to zist. Ti co to liecia ( zavislosti a prboblemy) maju za to zisk ze liecia... neviem co je teda spravne vlastne ak by som sa pytal nejakeho dealera tak mi povie vlastne ze to nic nie je ale je ti taaak doobreee ze az... a ze nic lepsie ani nepozna. Ale ak by som sa spytal vas tak poviete presne opak. Hm viem ja stojim za tym druhym ze drogy nikdy nie a mam na to svoj nazor ale chcel by som pocut niekoho argumentaciu ale nie taku aku je nauceny z nejakych priruciek ale skor na filozofickej baze z jeho vnutorneho presvedcenia. Nie od nejakeho doktora ktory si nieco povie a je rad ze ma za to nejaku mzdu a doma mozno robi prave opak toho co sa dusuje v praci. Ale chcel by som aby mi na toto niekto odpovedal kto skutocne veri tomu co hovori. A ma na to svoje dovody. Prepacte dufam ze som sa vas v tejto poradni velmi nedotkol ale len sa bojim comu mam verit neviem uz skoro nic o tomto. Vlastne si hovorim ze mozno je na tych drogach predsa len nieco lebo ved taky domorodci vlastne peniaze nemaju tak im by to bolo na nic ak by to malo byt o tych peniazoch. tak ako to teda je? A su kmene predsa ktory ako ritual maju zuvanie nejakych listov koky... a podobne... Velmi pekne dakujem. A este mam otazku je skusenie E na nieco dobre? Pre niekoho kto je uplne presvedceny proti drogam ale z vlastneho vnutra? A ako velmi je to skodlive po fyzickej stranke?

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, opravdu zajímavý dotaz kterých mnoho nechodí a sám jsem zvědav, jestli se mi podaří odpovědět na všechny vaše dotazy. Můžeme se podívat do daleké minulosti jak to s drogami bylo. Všechny tři známé základní skupiny drog - halucinogeny, opiáty i amfetaminy byly již v dávné minulosti užívány k rituálním a léčebným účelům. Jejich zneužívání však bylo vyloučeno - šamani, kněží, léčitelé a lékaři si svá tajemství bedlivě hlídali. Doba samozřejmě pokročila, rovněž věda, technologie a výroba... Stará tajemství byla odhalena, vědecky popsána a není příliš problém látky chemicky vyrobit. Jak již na začátku řečeno, velká část drog má svůj původ v lékařství avšak pro příliš veliké vedlejší příznaky byly opuštěny. Černý trh je však s chutí přijal. Drogy mají rozhodně své kladné účinky, ostatně také proto je lidé vyhledávají. Samozřejmě mají i určitá rizika. Nejsou pouze špatné a ani pouze dobré. Problémem nejsou ani tak látky samotné, spíše jako jejich zneužívání. Trocha teorie. Motivací chování člověka a nejenom jeho je uspokojování potřeb. A to jak biologických, psychologických, sociálních tak i spirituálních. Nenaplněné potřeby s sebou nesou nepříjemné pocity a někdy jejich naplnění může být velmi náročné či nemožné. V tom případě nám můžou náramně "pomoci" právě drogy. Mohou tyto nepříjemné pocity utlumit, případně nahradit jinými, silnějšími a v ten moment kladnějšími. Dost tedy záleží, jak moc je potřeba, potřeby kterou drogy "řeší" vysoko na žebříčku daného jedince. Protože však organismus není na přílišné zásahy zvenčí stavěn, začnou si po čase drogy brát svoji daň, nechají si draze zaplatit. Čím důležitější potřebu "řeší" tím více je člověk ochoten obětovat. Ze začátku vypadají jako rychlé řešení, ale není tomu tak. Po bolestném zjištění, že drogy vlastně nic "nevyřešily" a navíc místo jejich kladných stránek převážily zápory, přicházejí lidé do léčeb ze závislostí. Tam nejde jen o chemické vyčištění organismu, ale rovněž o nalezení jiného způsobu naplnění neuspokojených pobřeb. Abych byl konkrétnější - indiáni, jak sám víte, užívali listy koky. V posledních stoletích jej užívají (zneužívají) protože dokáže zahnat pocity hladu. Hlad je hodně silná potřeba a proto jsou ochotni zaplatit opravdu hodně. Z těchto důvodů prostě drogy byly, jsou a budou. A počítejme do nic i alkohol. A na závěr extáze. Po jejím požití mimojiné dojde k masivnímu uvolnění látek odpovědných za příjemné pocity... Na takto veliký výdej není tělo stavěné a nějakou dobu trvá než se zásoby doplní. Na další dobrou náladu pár dní jaksi nezbývá. Krom toho tato organismu nepřirozená reakce způsobuje všelijaká rizika a poškození. Poz. více o xtc najdete na naší poradně, příp. na www.xtc.cz Doufám, že jsem Vám odpověděl alespoň z části. Pokud Vás ještě něco napadne, ozvěte se Hezký den