Rivotril
Lada
Užívám již 4 roky Rivotril v dávce 1,5 až 2 mg za den ,chtěla bych se této závislosti zbavit nebo alespoň dávku snížit,trpím úzkostně depresivní poruchou,na který jsem kromě ad lék dostala, antidepresiva nezabírají a je mi po nich špatně,vyzkoušela jsem již mnoho druhů,vím , že Rivotril není řešení,ale jsem na něm už závislá, můžete mi nějak poradit nechci aby že mě byla troska , která se třese na Rivotril a lékařka by mi ho stejně nepsala, když snížil dávku mám problémy,úzkost někdy bolesti hlavy pocit na zvracení,jak dlouho trvaji abstinenční příznaky děkuji za odpověď je mi 63 letj

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Lado,
děkujeme za Váš dotaz. Potíže, které popisujete, jako jsou pocity úzkosti, bolesti hlavy, pocity na zvracení jsou po snížení dávek Rivotrilu typické. Reakce po vysazení Rivotrilu mohou být u každého odlišné a nedají se předem předvídat, ani jejich délka trvání. Může to být pár dní až měsíců. Určitě by bylo vhodné pozvolné vysazování konzultovat s Vaším ošetřujícím lékařem, psychiatrem.
Vždy je nutné počítat s tím, že při vysazování se objeví příznaky, kvůli kterým se benzodiazepiny původně nasazovaly ve větší nebo menší míře. Při vysazování nebo při změnách medikace hraje důležitou úlohu psychika, jak obavy z toho, že se stav zhorší, tak zvýšené pozorování a obavy z příznaků vysazování, které jsou o to silnější, čím větší strach z nich máme.
Určitě bych s Vaším lékařem probrala další možnosti podpůrné medikace na zmírnění úzkostí ze skupiny nenávykových léků a něco na podporu spánku. Dále také proberte možnost nasazení stabilizátorů nálady, ty mají i dobrý účinek na zmírnění bolesti. Vhodné je při vysazování užívat také magnesium, které působí na zmírnění křečí a má i podpůrný úzkosti uvolňující účinek a také zesiluje pozitivní účinek antidepresiv.
Pokud by se nedařilo v ambulanci, nebo by se Váš stav horšil, tak bych se zamyslela nad kratší hospitalizací. Za hospitalizace se dá lépe a rychleji nasadit adekvátní medikace, protože lze denně reagovat na změny stavu, což ambulanci nelze.
Vhodná by byla také nějaká psychoterapeutická podpora, abyste se učila zvládat či alespoň zmírnit úzkosti přirozenými zdroji. Léčba farmaky a psychoterapie jdou spolu ruku v ruce a jsou neoddělitelnou součástí úspěšné léčby.
Pokud byste se potřebovala na cokoliv doptat, znovu napište. Jsme tu pro Vás!
Držím Vám moc palce a přeji vše dobré.
S pozdravem,
Nikol Spůrová