E
jozin
dobry den, chcel by som sa opytat nieco ohladom E. Netyka sa to konktretne mna ale osoby na ktorej mi velmi zalezi. Asi tak pred rokom aj nieco zacala s E a vlastne s tym aj zacala chodit na techno party ako urcite poznate... Odkedy sa pozname tak som jej dal jasne najavo ze sa mi to vobec nepaci povedal som jej vela dovodov preco nie a ako velmi si tym ublizuje a vlastne nie len sebe ale aj celemu okoliu a tak... prestala. Teda uz tak asi 5 8 mesiacov nemala E. Aj ked je pravda ze asi 2 krat sa jej stalo ze to nejak nezvladla alebo ako mi to popisala a dala si travu na nejakej diskoteke. Ale aj tak na party neprestala chodit. Popisala mi ze pri tancovani dokaze dostat do presne takeho stavu ako keby mala E. Hm neviem cital som vselico ze vlastne je to aj mozne vlastne fyzicky ze telo si zacne samo uvolnovat tolke mnozstvo hormonov pri tej cinnosti ako keby v sebe aj tu latku malo (MDMA) ale neviem ci je toto skodlive. ALebo ci to prospieva k absencii. Chcel by som sa vas opytat. Ak by aj nebrala uz nikdy E ale pri tom by chodila na taketo party a takto tancovala nie je to vlastne to iste ako keby to aj brala takze proste ak by prestala chodit na tie party tak by jej to chybalo tak isto aj fyzicky a ... nema to tie skodlive ucinky na pamat a vlastne "nezabudne" na to E a stale sa bude chciet k tomu dostat? Cize v skutocnosti teraz tu zavislost neprenesie na E ale na party teda hlavne techno? Bol by som rad ak by ste mi trosku podrobnejsie odpovedali na tuto zalezitost. Velmi pekne dakujem.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, nevím přesně jak začít ale zhruba takto: touha po příjemných pocitech, prožitcích je klíčovou silou v životě lidí a nejenom jich. A tyto prožitky jsou spojeny se zvýšenými hladinami určitých hormonů - viz. např. serotinin (který se vylévá i po požití MDMA). K příjemným prožitkům jsou také dvě cesty - cesta rychlejší (MDMA a jiné látky) se všemi svými riziky /viz. snížená paměť a jiná poškození po užívání chemie zvenčí/a cesta pomalejší - ale jistá a bez rizik (prostě být šťastný sám se sebou, ve vztazích, zájmech /tanec, hudba aj./, práci....). Přejít na pomalejší cestu je rovněž základem úspěšné léčby drogově závislých a předpokladem k abstinenci. A pokud se dotyčné toto podařilo, nelze jí než gratulovat. Věřte tomu, že pokud si tyto příjemné pocity umí navodit sama, nijak ji to neubližuje, naopak. Každý má přeci nějakou zálibu při které je spokojen a svým způsobem je na ní závislý. Pokud tím neubližuje sobě a druhým.... Snad jsem Vám odpověděl. Hezký den