Alkoholismus
Brigiza
Děkuji za odpověď. Otec bydlí v Rakovníku (Střední Čechy), do AT jsme již chodili, jakmile jsem s ním, na jeho žádost, přestala chodit, docházel tam opilý. V poradně nám doporučili jen léčebnu, ale léčbu přerušil, údajně už byl vyléčený. Skočila jsem mu na to a opil se ještě ten den.Teď už do léčebny nechce. Nemyslím si, že by ho tam potkalo něco zlého, spíš má alkohol raději než svůj život. Podotýkám, že už nic nemá, přišel o práci, o manželku, zemřela mu maminka. Má právě jen ten alkohol. Napadá Vás, jak ho získat zpět? Už jsem pro to udělala tolik, nesmíme prohrát! Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, zdá se, že kontakty máte a vyzkoušeli jste již lecos. Tak mě napadá asi jedinné. Pokusit se obrátit na AT ambulanci kam docházel a poradit se s nimi o dalším postupu. Mohlo by je něco napadnout. Také mě napadá, že i když pro závislého je droga alfou a omegou jeho života, tak lidé, kteří jsou mu blízcí jsou významní také. Lidé, kteří berou drogy často citlivě reagují na situaci, ve které o blízké přicházejí. To bývá obyčejně spojeno s vyhazovem s domova a nebo odmítnutí kontaktu s tím, že "takhle jsi pro mě nepřijatelný, raději se s tebou nebudu stýkat". Je to řešení které s sebou nese spoustu rizik, na druhé straně často vede k tomu, že se postižený sebere a začne na tom nějak pracovat sám. V téhle situaci už je zas pomoc na místě. Léčba, resp. tlak na ní který popisujete totiž často vede k postoji, že to vlastně není věc toho postiženého, ale těch okolo. Postižený se pak v léčbě ocitá nikoliv jako aktivně se léčící, ale jako pacient, který byl do léčby vmanipulován proti své vůli. Tudíž není za výsledek zodpovědný. A jak to pak dopadá je nasnadě. Otázkou zůstává, zda otcův mozek, který je zdevastovaný alkoholem je takové sofistikované dedukce schopen. V tom je totiž alkohol mnohem horší než jiné drogy, třeba i heroin. To by ale mohli odhadnout v té AT ambulanci - totiž uvážit, zda v této chvíli má význam otce podpořit a znova jej vtáhnout do léčebného procesu nebo zda jej - obrazně řečeno - nakopnout a počkat, až se mu motivace v hlavě ujasní. P.s. Tohle je situace, která možná bude na dlouhé řešení, takže, kdybyste o tom chtěla nadále takhle komunikovat, tak jsem tady. Držím palce. :-)