MAO inhibitory
Blanka
Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat co znamená tento název, jaké léky jmenovitě do této skupiny patří. Jsem úplný laik drogy neberu, náhodou jsem natazila na tento název a protože mám 2děti ráda bych věděla co to znamená, na internetu jsem se dočetla že jsou to jaké si léky na depresy, můj syn občas dostane od naší paní doktorky ditiaden, nebo diazepan patří i tyto léky do této skupiny??Opravdu se v této sféře nepohybuji, je dost možné že je můj dotaz hloupý ale já bych stejně ocenila Vaši odpověď. Předem děkuji N...

Odpověděl: Jakub Minařík
Inhibitory monoaminooxidázy (zkratka iMAO) jsou skutečně léky k léčbě deprese. Jsou to léky, jejichž užívání s sebou nese jisté riziko interakcí s jinými farmaky, ale i s látkami obsaženými v potravě. Vzhledem k výše zmíněnému riziku by vás lékař na nebezpečí upozornil při předepisování, stejně tak má tuto povinnost lékárník, který léky vydává. A je to také popsáno v příbalovém letáku. Také platí, že iMAO léky se nevydávají po tabletách, protože jejich užítí mimo dlouhodobou antidepresivní terapii je omezené, na rozdíl od výše zmíněných preparátů. Diazepam má kromě anxiolytických účinků třeba efekt protikřečový a používá se hojně k léčbě epilepsie, nebo jako prevence křečových stavů. Dithiaden má mocný protialergický efekt a kromě toho také antidepresivní. Nu - takže kdyby náhodou čirou došlo k tomu, že by synovi, nebo vám lékař předepsal lék z této skupiny, stojí za to vědět, že třeba pouhý experiment s extází, pervitinem, nebo také užití jiného antidepresiva může vyvolat potenciálně velmi nebezpečnou reakci, která může skončit smrtelně. A to i tehdy, když je postiženému poskytnuta maximální možná péče. Také je důležité vědět, že léky nemusí být užity současně, ale klidně v odstupu několika dní, nebo dokonce týdnů. Ta délka souvisí s eliminačním procesem léků. Za bezpečný odstup se většinou vovažuje alespoň 3 týdenní "okno". Stačí to takhle? :-)