Terapie - ano či ne?
Enie
Dobrý den, obracím se na vás s otázkou, která mi v poslední době nedá spát. Před nedávnem jsem si uvědomila, že se mi vše vymklo nějak z ruky. Rok a půl jsem baštila extáze a ponich následoval perník. Smažím už rok, ale udržovala jsem si určitou normu (1 x za měsíc lajničky za 200,--). Nyní to však už nedokážu vydržet a ovládat sama sebe a snažila bych nejraděj každý den. Myslíte, že by to mohla být závislost? I po takových to odstupech a malých dávkách? Čeká mě vysoko škola, a jsem si vědoma toho, že to musí zkončit. Ale nejde mi to. Nevím co mám dělat. Byla bych ochotna navšítvit i drogovou poradnu a chodit na terapie, ale má kamarádka tam chodila a tvrdí, že jí to v ničem nepomohlo. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, spíše než závislost jste - mám ten dojem "rozpařená". A asi máte pravdu - když nezabrzdíte, tak do toho zahučíte naplno a o lecos přijdete. Takže - závislost to není, ale mohla by z toho brzy být. Pokud jde o to co s tím - tak zkuste následující: 1. Udělala jste ten první důležitý krok - zjistila jste že máte problém a není vám po drogách zvláště dobře. Tak si dobře pamatujte co se vám teď honí hlavou. Můžete si to i poznamenat. Určitě vám pomůže vydržet to. 2. Vezměte si tužku a papír - na jednu stranu napiště to, co vám drogy přinášejí a na druhou to co vám drogy berou. Pomůže vám to ujasnit si situaci. 3. Zvažte, co se ve vašem životě s drogama nejvíce pojí - ty aktivity, které identifikujete jako k užívání drog svádějící opusťte. 4. Změňte životní styl - nepařte (tj. žádné drogy, včetně alkoholu, zvyžte vyriantu vynechat párty a podobné akce), přiměřeně pracujte, odpočívejte, zkuste dost pít, zdravě jíst, ... - tohle by vám mělo pomoci se trochu otřepat a dát se do kupy. 5. Stanovte si nějaký termín, do kterého budete určitě abstinovat. Když termín vyprší, vezměte tužku a papír, zkuste si trochu porovnat, v čem byla pozitiva a v čem negativa a rozhodněte se, jak pokračovat dál. Můžete se rozhodnout, že budete dál abstinovat, ale taky, že znova začnete brát. Ten termín si dejte někdy třeba za týden od dne, kdy si přečtete tenhle návod. Takovéhle krátké časové úseky se zvládají lépe než dlouhé. Pokud si řeknete, že budete abstinovat do konce života, nevydržíte to. 6. Pokud se rozhodnete, se o to pokusit, tak se mi znova ozvěte. Pokusím se vám pomoci a provázet vás. Pokud o to budete mít zájem. P.s. S tou terapií - je to samozřejmě varianta. A pokud se pro ní rozhodnete, tak jsem také k disposici. S tím co říkala kamarádka - víte, ono je to tak, že to zafunguje jen tehdy, když jste v pravou chvíli na pravém místě. Na druhé straně - znám spoustu lidí, kteří sice měli dojem, že to nebylo ono, ale nakonec užívání zastavili a abstinují. Tak nevím. :-) A držím vám palce. :-)