Drogově závislý
LUISA
Dobrý den,
Chci se zeptat jak jednat s drogově závislím člověkem, který chce prestet. Drogy jsem nikdy nebrala a nevím jaké to je s něčím takovým bojovat. Ale chci mu být oporou aby se z toho dostal. Ale nevím jak? Nevím jestli s takovým člověkem jednat radikálně a nebo pomalu. Nevím jestli ho to úplně nezlomi. Zároveň se bojím i jeho vůle, nejsem jistá zda změnu určitě chce.
Můžete mi říct alespoň jak s takovým člověkem jednat? Popřípadě mu dát sílu a odvahu že groga není vše?
DĚKUJI

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den Luiso,
vaše otázka je velice zajímavá. Pokusím se vám na ni odpovědět.
Závislému člověku může váš přístup hodně pomoci. Předně je důležité abyste mu dávala najevo, že neodmítáte jeho, ale odmítáte jeho užívání. Například můžete odmítnout komunikace ve chvíli, kdy je silně intoxikovaný. Naopak nebudete odmítat komunikaci ve chvíli, kdy je relativně střízlivý a ochotný naslouchat. Můžete pro něj být posledním kontaktem spojujícím ho se světem normálních lidí.
Závislost je nemoc a je potřeba ji léčit. Takovému člověku nejlépe pomůžete, když ho nasměrujete na zařízení kde mu pomohou. Může to být kontaktní centrum pro závislé, adiktologická ambulance nebo léčebna. Takové zařízení můžete navštívit společně se svým blízkým. Může mu to dodat odvahu.
Odvahu mu může také doda to, když mu budete věřit. Takový člověk často už ani sám sobě nevěří a ano ani jeho vůle a rozhodnutí přestat není stoprocentní. Vaše víra v něj mu může pomoci.
Se závislým člověkem je to těžké, bohužel rozhodnutí nemůžete dělat za něj. Nezapomeňte na to, že je důležité chránit si své hranice.
Přeju vám hodně štěstí
Za Drogovou poradnu
Marie Saudková