Zvláštní chování po užití drog
Náměsíčná
Dobrý den. Zhruba od mých dvou let mám tiky, od školky jsem prostě ta divná, bláznivá, co má ztřeštěné nápady, dělá všechno špatně. Vždycky mě životem provázela trochu agresivita, vztahovačnost, zbrklost a hrozné změny nálad, celý život bojuji s poruchami spánku. Pocházím sice z dobré rodiny, ale vždycky jsem měla pocit, že jsem černá ovce.
Od 18 let jsem užívala pervitin zhruba do 23 let s nějakými pauzami. Zjistila jsem, že po užití pervitinu jsem jiná, dokonce nemám tolik tiky. Když jsem přišla pod vlivem drog do práce, řekli mi tam, že konečně neblbnu, chovám se jako dospělá, snažím se a dělám vše dobře. Vím, je to asi absurdní, ale nic mě najednou nevytočilo a vše jsem řešila s klidem. Prostě jako kdyby ze mě byl normální člověk. Dokonce jsem skončila s kousáním nehtů.
Přestala jsem brát kvůli dítěti. Už to je víc než dva roky a není den, kdy by mě něco nevytočilo, pořád na mě lidi koukají kvůli těm tikům, jsem pořád strašně náladová, prostě jako předtím. Přítel mě celou dobu odkazuje k psychiatrovi, že moje výstupy nejsou úplně normální a že jsem až nezdravě závislá na našem dítěti.
Ale bojím se tam jít a říct vše lékaři, co kdyby mě kvůli tomu začal sledovat OSPOD a byla bych automaticky vedena jako špatná matka kvůli užívání drog v minulosti?
A druhá věc je, že se mi pořád o drogách i zdá. Hlavně teď v období covidu mám strach, že mi praskne hlava.
Opravdu nevím, co dělat dál, co dělat nejdřív, jsem strašně zoufalá.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Náměsíčná,
rozumím komplikovanosti vaší situace a chápu i obavy z prozrazení. Nicméně hlášení OSPODu není něco, co by lékař standartně dělal jen z toho důvodu, že máte nějaké potíže. K takovému hlášení je potřeby mít skutečně podložené podezření, že se o děti vy ani partner nejste schopni dobře postarat. Sny o drogách, myšlenky na jejich užívání, tiky, rozmrzelost a zbrklost, ani náladovost, k takovým důvodům nepatří. Proto bych vás ráda podpořila a dodala vám odvahu, abyste k lékaři zašla a se vším se mu svěřila.
Samosebou by bylo dobré, kdyby šlo o lékaře, který se zároveň orientuje v oblasti závislostí, adiktologie. Kontakt na někoho takového vám může zprostředkovat adiktologická ambulance v blízkosti vašeho bydliště (kontakty můžete hledat i sama zde, nebo napište, která větší města jsou vám dobře dostupná a pokusím se sehnat kontakt). Čekací doby bývají dlouhé, pokud máte tedy psychiatra z dřívější doby (přeci jenom popisujete potíže, které si možná v minulosti i nějakou péči vyžádaly, nebo se mýlím?), zkuste ho oslovit s prosbou o pomoc. Všechna zařízení jsou povinna dodržovat zásady lékařského tajemství a zpravidla fungují i zdarma, stačí zavolat a objednat se.
Sny o drogách jsou něco jako suchý relaps u alkoholu (kdy se lidem o pití zdá, aniž by ve skutečnosti pili). Nezřídka může jít o předznamenání problémů, známku toho, že situace graduje a je potřeba jí věnovat pozornost. Jestli se tedy mohu přimluvit, zkuste vyhledat odbornou pomoc co nejdřív a nečekat až na ... (kdo ví co).
S přáním hodně sil a odvahy,
Gabriela Minařík.