Toxická psychóza nebo jiná nemoc?
Výletník
Dobrý den, 2 roky jsem aktivně kouřil marihuanu. Někdy v říjnu jsem začal experimentovat i s jinými drogami. Konkrétně houbičky, MDMA a LSD. Na začátku února jsem si dal půlku papírku LSD s kamarády (kolem 3 odpoledne). Na začátku bylo všechno v pořádku dokud jsme nedostali nápad, dát si kýbl (koncentrovaný dým z celého sklíčka) a to z moonrocků (vysoký obsah THC). Poté můj mozek jakoby přestal pracovat. Nechápal jsem, kdo po mě co chce, nebo jak to mám udělat a začal jsem dost panikařit. Po delší době jsem začal zapomínat i začátky konverzací/vět. Jakoby mi vůbec nefungovala krátkodobá paměť. Byl jsem taky dezorientovaný, nedokázal jsem odhadnout vzdálenosti a čas pro mě ubíhal jinak. Cítil jsem i jakoby odkrvený mozek. Takhle to bylo až do 11 hodiny, kdy se mi jakoby vrátila paměť a krev do mozku (nejspíš jenom pocitově). Další den jsem byl už jenom lehce ráno zmatený, ale vše se vrátilo do normálu. Poté jsem týden abstinoval a slíbil jsem si, že LSD si už nedám. Pak jsem opět začal kouřit marihuanu, ale stavy byli (někdy ne) o dost horší a to hlavně měsíc po "bad tripu", takže jsem to omezil (předtím jsem kouřil každý den i vícekrát a po té 2-3 do týdne). Do tohoto víkendu jsem abstinoval 2 týdny (kvůli koronaviru). A dostali se ke mě houbičky. Dal jsem si 4 a ze začátku bylo všechno fajn. Ale tak po hodině jsem dostal hodně podobný stav jako u prvního "bad tripu", bez dezorientace a krátkodobá paměť mi vypadávala jen chvilkama. Věděl jsem ale, že je to jen dočasné, dal jsem si sprchu a uklidnil jsem se. Další den jsem dostal hrozně stupidní nápad a to že zkusím co udělají 2 houbičky. Kvůli toleranci jsem nic necítil, tak jsem myslel, že je všechno v pořádku. Ale pak jsme si dali join a začalo zase to samé.
Na internetu jsem zjistil, že to je možná toxická psychóza a že bych měl abstinovat 6 měsíců, což jsem začal. Hodně jsem se bál, že by to mohla být i schizofrenie, jelikož mám prastrýce, který tím trpí. Ale "ataku" jsem nikdy neměl pokud jsem se neintoxikoval.
Myslíte, že se opravdu jedná o toxickou psychózu, nebo to může být i jiná nemoc?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Výletníku, dobrý den,
to se takto velmi špatně posuzuje, protože to může jevit velmi podobně. Pokud máte schizofrenii v rodině, měl byste být velmi opatrný.
Nepoznáme to bez lékařského vyšetření takto na dálku přes internet. I v osobním kontaktu trvá nějakou dobu, než lékař tuto diagnózu potvrdí. Většinou jde o dlouhodobější vyšetření, které se skládá z průběžného kontaktu s lékařem a různých typů vyšetření (pohovory, testy apod.).
Toxická psychóza je v akutní fázi obdobný stav, jako u již zmíněné schizofrenie. S tím rozdílem, že pokud jde o toxickou psychózu, tak ta postupně odezní s účinkem drogy, narozdíl od schizofrenie, která je diagnózou navždy (ale i to se dá řešit).
Je dobře, že jste začal abstinovat, pokud by se jednalo o toxickou psychózu, mělo by to postupně odeznívat, ale je třeba abstinenci udržet (a to včetně alka a THC). Doporučuji doplnit vitamíny a minerály, udržovat pitný režim (ne colové nápoje, ne kávu a ne energy drinky), vyváženě se stravovat, udržovat zdravý pohyb, zaměstnávat se něčím co s drogami nesouvisí a dělá Vám dobře.
Pokud by se Váš stav nelepšil, či případně i horšil, doporučuji co nejdříve vyhledat odbornou pomoc. Pokud byste nevěděl kde, tak napište a uveďte, jaká města máte v blízkosti, kontakt Vám pošleme.
Tak se držte, kdybyste potřeboval, tak ještě napište.
MK