Poradit jak mam stim pracovat
Lucie
Dobrý den chci se zeptat jak mám stim pracovat od 10 února neužívá drogu pervitin hodně jim a když mam apstak-nervy tak si záleží do místnosti a uklízím ale objevilo se to ze některou noc neni to pravidelne se probudim vstanu pak si lehnu a pak se probudim a nejsem si vedoma ze sem tu vec udělala ,když sem déle sama tak na me odlehlé úzkost a zacnu plakat nevim v tu chvíli co mam dělat nechci se nějak léčit zavřená ani utlumena praskama můžete mi nějak poradit dekuji s pozdravem Fxxxxxx Lucie

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lucie,
pervitin je silně hepatotoxická a neurotoxická droga (poškozuje játra i nerovový systém včetně mozku),. Stavy, které popisujete, proto mohou s užíváním souviset, ale také nemusí. K posouzení co je důvodem čeho, nebo jak dál postupovat, by bylo zapotřebí promluvit si s lékařem, ideálně psychiatrem. Pokud je to tak, že k lékařům nemáte z nějakého důvodu důvěru, možná by vám v první chvíli pomohlo obrátit se na adiktologickou ambulanci nebo kontaktní centrum. Tušíte, kde byste takové zařízení ve svém okolí našla? Mohla byste si tam o všem podrobněji promluvit s někým, kdo podobné situace zná a nasměruje vás k dalším kroků. Rozhodnutí však bude na vás. Co vy na to? Kontaktní centra fungují anonymně, v dnešní době je však lepší dopředu zavolat a poptat se, jak fungují.
Netuším, jaké představy máte o možnostech léčby nebo podpory v době abstinence, ale bez vašeho souhlasu vás nikdo nikam zavírat ani vás medikovat nebude. Přesto mi přijde důležité poznamenat, že doteď jste užívala silnou chemickou látku, která měnila vaše vědomí, měla vliv na fungování mozku, jater, srdce atd., naprostá většina léků je ve srovnání s tím mnohem bezpečnější.
Máte pravdu v tom, že někdy je řešením nasazení léků, třeba i tlumících. Důvodem je přetržení začarovaného kruhu, nebo překonání největší krize. Tato medikace však bývá nasazena s plným vědomím a souhlasem pacienta, není jejím cílem vás utlumit tak, abyste o sobě nevěděla, ale abyste si odpočala a překonala nejtěžší období. Pokud se potíže neřeší včas a rozjede se onen začarovaný kruh, často se na něj začnou nabalovat další potíže (člověk se třeba začne chovat jinak, například začne mít strach z toho, co bude dělat ve spánku a kvůli tomu se bude bát usnout, nebo bude mít strach z úzkosti o samotě, začne se chovat tak, aby u něj někdo stále byl a upřednostní to před vším ostatním apod.). Podobné potíže, které se někdy měsíce či roky neřeší, se pak mění mnohem obtížněji.
Pokud jde o spánek i úzkosti, to minimum, co pro sebe můžete udělat, je nezůstávat s problémem sama, mít někoho (třeba i pracovníka kontaktního centra) s kým můžete o všem beze strachu mluvit. Často už to samotné z člověka velkou část úzkosti sejme. Pokud jde o náměsíčnost, těžko soudit,. Bez obav můžete vyzkoušet nastavit si naprosto pravidelný režim bez ohledu na víkendy, s dostatkem pohybu a pobytu venku, bez jakýchkoli návykových látek, od odpoledne do ukládání se k spánku můžete popíjet meduňkový čaj, který pomáhá se zklidněním i navozením spánku. Nicméně rychlé zázraky nečekejte.
Pokud nevíte, kde najít pomoc, napište mi, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych kontakty na nejbližší kontaktní centrum nebo adiktologickou ambulanci.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.