Dcera vyvádí
Nedávno jsem přistihla svoji dceru(14 let) při trochu neobvyklé činnosti: Vysypala svoje panenky Barbie i panáky Keny z krabice, kde je měla jako sbírku (kupujeme jí je už asi 8 let) a zaujatě dupala po nich(naboso) a měla ve tváři takový divný výraz, jako kdyby se dívala na akční film nebo hrála na počítači střílečku, ale jaksi krutější a nezaujatější až nepříčetný, jakobyto ani nebylo mé dítě ale někdo cizí. Domluvila jsem jí, řekla ať jde dělat něco užitečnějšího, a nechala toho. Protože se ale zároveň starám o druhou, asi půlroční dceru,nemůžu ji už hlídat a tak se stalo, že mezitím co jsem byla s děťátkem na procházce, dcera si obula boty do tanečních (mají takový vysoký kovový podpatek) a rozdupala panenky na šrot. Potom si sedla do koutku a dloho brečela. Dcera občas kouří cigarety,slyšela jsem o tom, že kouřit se dají i nějaké drogy, nepoznám, jesli je cigareta obyčejná nebo s drogou, nemám žádné vlastní zkušenosti. Kromě toho nosí tričko se schématem jakýchsi molekul a nápisem "HAPPY CRISTAL" Mám obavy, k čemu to může vést,znám neblahé konce sousedovic syna, který začal na nějakém "mozkovém nutrientu" (objednával si ho běžně přez poštu na dobírku) a nyní je závislý na drogách a zřejmě se bude muset léčit. Dcera se s ním kdysi kamarádila, ale je mnohem starší, tak ji to asi nebavilo, a v současné době se spolu nesetkávají. Prosím poraďte mi, jak mám postupovat.Nechi dceři ublížit ani nevím jak je situace vážná, dcera zatím s námi komunikuje celkem normálně, ale přesto mám obavy.

Odpověděl: Jakub Minařík
Děti se v dospívání někdy chovají sice zvláštně, ale to co popisujete už hraničí s nějakou vážnější komplikací. Drogy by samozřejmě mohli být příčinou, ale na druhé straně - pokud jste dceru viděla někdy kouřit - tak byste si asi všimla, že je nějaká jiná. Protože - po vykouření drogy se dějí celkem výrazné změny a ty nelze jen tak přehlédnout. Samozřejmě - užití drogy mimo domov, když jí alespoň několik hodin nevidíte to nevylučuje. Problém s drogama s sebou také nese více příznaků, obyčejně nelze přehlédnout. Myslím, že byste je asi zmínila. Tričko happy crystal asi s drogovou tématikou souviset bude, ale myslím, že taková trika nosí hodně lidí, nejen ti co berou drogy. Triko s logem Prazdroje také nenosí jen opilci. Trochu mě napadá, že narození sourozence nemusí být pro dítě jen radostná událost - často to znamená, že má také méně péče a pozornosti a může žárlit. A je to docela normální. Může to mít samozřejmě dramatičtější průběh. A to se mohlo stát zrovna ve vašem případě. Pocit, že jsem ztratil lásku rodičů a mají teď rádi někoho jiného může být velmi ohrožující. A u dcery se navíc kombinuje více faktorů - dospívání, hormonální změny, nový člen rodiny, ... Nevím moc co poradit. Snad jen - asi by stálo za úvahu si s dcerou promluvit, normálně se jí zeptat, zda má nějaké starosti a ev. opatrně - co se to vlastně dělo. Můžete se vám dostat nějakého docela normálního vysvětlení, ev. kdyby se o tom dcera bavit nechtěla můžete jí i nabídnout konzultaci s nějakým psychologem. P.s. Když myslím normálně promluvit, myslím normálně promluvit. Dejte si pozor na výrazy typu "cos to udělala" a "výš kolik to stálo", nebo "to se nedělá" a " není ti to líto", ... Buďte trpělivá a zkuste dceři naslouchat. Na první pokus se asi moc nedozvíte a tak dceru nechte být. Nabídně možnost se o svých starostech kdykoliv bavit. Taky zkuste vynechat tu mou interpretaci o tom žárlení. Nejspíše si to neuvědomuje a v motivech svého konání má podobný zmatek, jako vy v jeho projevech. Možná si to trochu srovná v hlavě, uvědomí si, že o ní máte stále zájem - i když máte v tuhle chvíli jiné starosti a stav se upraví. Kdyby jste chtěla, ptejte se klidně dál. :-)