Z.B.z Brna
M. z Brna V naší soukromé poště se objevil nevyžádaný inzerát tohoto znění: "Chceteli se něčemu přiučit a vopravdu si užít, stavte se za námi do herny v Brně na Boženy Němcové. Těší se na Vás Janička Axl Emílek Spisi a další z Kuřimi, kteří už poznali. Levně zaškolíme, líp nekoupíte!" Značka "PERVERZ" a telefonní číslo s upozorněním,že nejlépe je volat kolem půlnoci nebo po ní. Tento inzerát se objevil už poněkolikáté, podobné problémy mají i naši sousedi (také mají dvě děti v středoškolském věku, jedno z nich také na odborné škole v Kuřimi), ale stydí se někde ozvat. O rozšíření nabídky služeb "Lady Marionu" (veřejný dům) ani o nic podobného se ale pravděpodobně vůbec nejedná, na v inzerátu uvedeném telefonním čísle se nachází zřejmě soukromý byt v Brně, jehož majitelé nejsou vašimi dotazy vůbec nadšeni a považují vše za nepovedený žert,nebo omyl, případně Vám prásknou s telefonem, na telefonním čísle podniku Vám odpoví, že za inzerát nenesou zodpovědnost. Obáváme se, že se někdo snaží zlákat naše nedospělé syny na tzv. pervitin. (může být "napíchnutý" na linku uživatele bytu, prý to odborník zvládne aniž by právoplatný majitel cokoliv tušil, podiví se až účtu za telefon) Prosím Vás,jak máme zjistit, zda synové už neberou? ( I když zatím tomu nic nenasvědčuje, nemají viditelné problémy, ale my také dosud nemáme s drogami ani jejich projevem dostatečné zkušenosti, ale je nám záhadou, kde někdo získal naši soukromou E-mail adresu...) A jaká je pravděpodobnost, v případě oznámení, že nás bude policie brát vážně a že něco proti zadavateli inzerátu podnikne?? ( slyšeli jsme, že policie podobné případy odkládá nebo se jimi vůbec neobtěžuje...Anebo jen působí problémy oznamovateli.)

Odpověděl: Bára Orlíková
No, podle toho, co popisujete, mám za to, že se jedná spíš o inzerát týkající se sexuálních služeb charakteru vyjádřenému ve slově "perverz". Nevyžádané inzeráty prostě do pošty chodí a mohou mít různou podobu, a zadavatelé mohou mít vaši adresu, aniž by vás museli znát a e-mail být míněn nějak osobně. Být na vašem místě, nespojovala bych si to s nabízením nebo prodejem drog. Tímto způsobem, myslím, že by se nikomu nepodařilo na drogy nalákat někoho, kdo s drogou nemá zkušenost. Navíc, pokud se vaši synové chovají normálně a nepozorujete u nich problémy nebo změny v chování, nejsem si jistá, zda je v tuto chvíli na místě se znepokojovat tím, že by mohli užívat drogy. Pokud přesto máte pochybnosti, můžete se podívat do rubriky Informace pro rodiče v levém sloupci na této stránce, kde jsou uvedené i některé projevy, které mohou užívání drog provázet. Také si myslím, že obracet se v tomto případě na policii asi nemá valného významu, z důvodů, které uvádíte. Samozřejmě nemohu úplně přesně znát okolnosti a souvislosti, které se týkají vaší situace, ale pokud mohu doporučit svůj postup, když dostanu nevažádaný e-mail s jakýmkoli obsahem - smažu ho a dál se tím nezabývám.