Záhadné problémy
Naše dcera trpí nočními děsy, přestože by již měla mít pubertu za sebou ( je jí 23 let) Občas nás v noci probudí křikem ze spaní a ráno tvrdí, že si na nic nevzpomíná. Protože vykřikuje většinou velmi intinmí až pejorativní věci(například nedávno sebou škubala na lůžku a vykřikovaly aby okamžitě vytáhl tu nohu z její ...., že ji natrh... A aby jí nekousal na p.....a neskákal jí po břiše...) domnívali jsme se, že její přítel je snad deviant, ale jeho rodina potvrdila, že tomu tak není, což bylo později doloženo i psychologickým vyšetřením (dcery i jejího přítele) Je též velká záhada, kde by naše dcera mohla přijít k podobným brutálním intimním zkušenostem, nemá na to prostě povahu, dokonce je i v těchto věcech se svým přítelem velmi opatrná ( chtěla po příteli, než spolu před asi rokem, začali intimní život, potvrzení o tom, že není nositelem venerických chorob,(její minulý přítel ji kvůli tomu nechal, ačkoliv také dodal potvrzení, ale zřejmě se to ze společenských důvodů, jsou to totiž římští katolíci, známí jako slušná rodina a nesnesli pomyšlení že by se do jejich "čistoty před Bohem" měl plést doktor a že by se to mohlo, například při svatbě v kostele, nějak "profláknout") příčilo jeho rodičům, on sám byl též velmi slušný, na dnešní dobu...) což jsme jí schválili a jeho rodina se neurazila a podpořila je) Potom se tyto obtíže na několik měsíců přestaly projevovat. Asi před dvěma měsíci nás ale dcera znovu poprvé probudila nočním křikem. To se, bohužel, opakuje až dodnes. I přítel je s tím velmi zmatený a obává se, že možná nebudou nadále schopní spolu založit rodinu. Přesto je po ránu vyspaná a zřejmě si opravdu nic nepamatuje, známe ji natolik, že před námi zřejmě není schopná příliš "hrát". Psycholog nám důvěrně sdělil, že by se mohlo jednat o následky požívání nějakých drog, možná i nevhodné požití běžně používaných léků,v nevhodné kombinaci, nebo s alkoholem, že by jsme se ale měli obrátit na odborníka na tuto problematiku. Snad nám tedy poradíte nebo nás někam nasměrujete, případně sdělíte, který "ženský" preparát a v kterém "období" by uvedené obtíže mohl způsobovat.(dcera mívala v minulosti při "menes" velké problémy,podle jejích slov, "by lezla po stropě" a možná se tedy neůmysně předávkovává) A snad pochopíte důvody pro naši anonymitu. (Praha)

Odpověděl: Jakub Minařík
No - samozřejmě užívání drog by nějaký takový problém jaký popisujete mohlo způsobit - ale tak nějak mám dojem, že problém není úplně drogový. Spíše z se mi z textu zdá, že dcera má k sexu spíše "opatrný" vztah a možná nákaza pohlavní chorobou, nebo myšlenky na provozování nějakých praktik jí mohou hodně zůskostňovat. Sexualita je rozhodně hodně intimní téma a v naší kultuře přežívá spousta různých tabu, která se mohou do jejího prožívání promítat. To se pak může odrazit i v těch nočních děsech. Napadá mě takové trochu "Freudovské" vysvětlení - jedna věc je totiž pohled na sex, ve kterém jsme byli vychováni a který se předává z generace na generaci a druhá realita ve které žijeme a kterou můžeme vnímat málem jako normu. Z toho se mohou odvíjet fantazie o sexu, které (třeba i ve skryté podobě) máme. To může způsobit vnitřní konflikt, který se pak objevuje ve chvílích, kdy ztratíme silnou kontrolu nad svým přemýšlením. Jinak řečeno - když to nemůže ven v realitě, jde to ve snech. K tomu mě také napadá - že pro dceru, ty fantazie nemusí být tak brutální. Protože kdyby byli - asi by ji v noci budili a trávila by asi bezesné noci v úzkosti, co se jí zas bude zdát. Pokud si vybavuju tlusté knihy i příběhy svých pacientů - z takových snů se člověk probudí a probudí se plný úzkosti. A má pak potíže s tím, aby usnul. Tím samozřejmě nechci říct, že by se dcera měla pouštět do nějakých sexuálních experimentů. Spíše mě napadá, že pokud by se podařilo vyloučit gynekologické ev. lékové důvody (to ale lze udělat jen na konkrétní úrovni - vyšetřením u gynekologa, ev. pohovorem třeba se mnou nebo s tím gynekologem - a nebo i po netu - stálo by za to vážit možnost nějaké dlouhodobější, možná psychoanalyticky orientované psychoterapie. Tam si ale kladu otázku, zda se jedná o problém váš - nebo dcery. Pokud to dcera jako problém vnímá - tak by to asi stálo za úvahu. Ale musím upozornit, psychoanalysa je drahá záležitost a změní se při ní pohled na spoustu věcí. Tohle varování vnímejte prosím jako vážně míněné. K psychoanalysa je dlouhodobá, intenzivní terapie ke které člověk musí mít vysokou motivaci. Jinak se může stát že mu nejen nepomůže, naopak dokonce uškodí.