Kouření marihuany v těhotenství
Rastlinka
Dobrý den. Chci se Vás zeptat na jednu věc. V 10. týdnu těhotenství jsem zistila že jsem těhotná a dovtedy jsem každej den kouřila marihuanu. Kouřila jsem ji i před tím hodně takže telo je zvyklé. Co mám teď udělat? Mám přestat hned a úplne, nebo to výrazne omezit? Prosím vás poraďte mi. Alkohol nepiju, cigarety taky nekouřím. Žiju zdravě, sportuji, jím zdravou stravu, medituji a jsem v celku ve výborné formě co se týče fyzičky a psychiky také. Už jedno dítko mám. Vúbec se nestresuji a jsem spokojená. Tak co? Co mám dělat? Myslíte že jsem plodu moc uškodila?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Rastlinko,
díky za dotaz i za upřímnost.
Předně bych chtěla zdůraznit, že v průběhu těhotenství má na člověka vliv spousta okolností. Některé kontrolovat můžeme, jiné jen velmi obtížně. Mezi ty faktory, které kontrolovat poměrně dobře můžeme, je právě naše životospráva. Proto se v těhotenství tak úzkostlivě snaží lékaři vyhnout předepisování léků a ženy jejich užívání, stejně jako užívání návykových látek, tedy alkoholu, tabáku ale i marihuany.
Rozhodnutí, zda užívat marihuanu v těhotenství, nebo ne, je samosebou hlavně na vás. Už to, že sem píšete, mi dává tušit, že si sama říkáte, že to není zcela v pořádku. Předpokládám, že nečekáte, že vám užívání "posvětíme". Je to tak? Nicméně nezmiňujete nic o intenzitě užívání, ani o tom, jaké máte za sebou pokusy o vysazení nebo jaká byla vaše zkušenost s užíváním v předchozím těhotenství. Netuším, jak sama vnímáte svoje užívání a možnost/schopnost/připravenost s užíváním přestat. Budu ráda, když napíšete třeba i do skryté poznámky více.
Studie na toto téma (užívání marihuany v těhotenství) se ne vždy jednoznačně shodují. Dodnes však neproběhla žádná studie, která by užívání marihuany v těhotenství doporučovala. Zároveň není od věci mít na paměti, že některé studie, ze kterých dodnes vycházíme, se dělali v 80.letech minulého století. Od té doby se potence užívané marihuany znásobila, rizika jsou tedy pravděpodobně spíše větší.
Pokud jde o těhotnou ženu, škodí jí užívání marihuany podobně jako kouření (inhalace splodin), navíc je u ní ještě větší riziko rozvoje anémie. Pokud jde o miminko, i to trpí omezeným přísunem kyslíku, navíc se i do jeho oběhu dostává THC. Chronická hypoxie vede k pomalejšímu růstu miminka a tedy i nižší porodní hmotnosti. Zároveň se častěji vyskytují u dětí poporodní komplikace (bývá častější pobyt v inkubátoru nebo jiná péče). Nedávné výzkumy naznačují o polovinu větší riziko výskytu autismu u dětí matek, které v těhotenství užívaly marihuanu. Jelikož mateřské mléko obsahuje tuky, THC se na něj dobře váže a kojené děti tak užívají společně s matkou. V pozdějším věku mohou mít děti problémy zejména v oblasti kognitivních funkcí. Samosebou je však potřeba mít na paměti, že vývoj je ovlivněn řadou faktorů a čím starší je dítě, tím obtížněji se souvislost s užíváním marihuany (u matky v době těhotenství a kojení) vysledovává.
odkaz na Zaostřeno z roku 2007, kap.5/3, poměrně pěkně a podrobněji popsáno i zde
Umím si představit, že vám marihuana pomáhá proti ranním nevolnostem, zdánlivě i s usínám a spaním, možná máte chuť k jídlu a jste díky užívání jakoby v klidu a dobré náladě. Přesto neexistuje žádný dobrý důvod proč v užívání pokračovat. Jediným odůvodněním by snad mohla být situace, kdy by pro matku bylo vysazení marihuany obrovský stres, který by ve výsledku mohl být  pro miminko také rizikem. I tak by bylo dobré užívání co nejvíce omezit.
Budu ráda, když mi napíšete, jestli vás nějaká část odpovědi oslovila, případně jak se situace vyvíjí. Ráda bych vás podpořila v rozhodnutí užívání marihuany alespon omezit, ale i v případě, že by se to nedařilo se ozvěte. Nebojte se k tomu využít třeba i skrytou poznámku.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.