Pomoc drogově závislému příteli
natylka
Dobrý den,
potýkám se již rok s drogovou závislostí partnera. Po dvou letech vztahu a díky koronaviru, jsem bohužel přišla na to, že můj přítel užívá pervitin a že v minulosti (zhruba pět let zpátky) se potýkal se závislostí na heroinu a kobretu. Po navštívení poradny jsme se rozhodli pro přestěhování do Prahy a změnu prostředí, bohužel situace se opět ještě v horším opakovala. Projevy agresivity se začali ještě více stupňovat a celá situace pro mě byla již nadále neudržitelná, proto jsem se rozhodla pro radikální krok a opuštění partnera. Pokročili jsme sice v tom, že teď je již schopný přiznat, že má problém a je závislý, ale stále tvrdí, že je schopný to zvládnout bez odborné pomoci, kdy já s ním nesouhlasím. Existuje nějaká cesta, jak mu demonstrovat, že opětovná drogová závislost bohužel potřebuje lékařskou pomoc? Na jednu stranu mu stále chci nabídnout pomocnou ruku, ale na tu druhou si zase nechci zničit svůj vlastní život. Přemýšlela jsem také nad tím, že bych o celém problému řekla jeho rodině, která o této věci bohužel nemá minimální potuchy, jelikož žijí 2000km daleko a přítel je cizinec. Je to dobrý nápad nebo je lepší nechat ho jít jeho vlastní cestou? Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Marie Saudková
Dobrý den,
děkujeme vám za dotaz. Píšete, že se rok potýkáte s drogovou závislostí vašeho přítele. Rok je dlouhá doba, pro vás určitě - bohužel pro vašeho přítele, kterému plyne čas jinak, to může být doba velice krátká na to, aby došel k nějakému výraznému posunu v náhledu na celou svou záležitost.
Je určitě dobře, že vysíláte nějaké signály směrem k němu, že s jeho chováním nesouhlasíte. Myslím například to, že jste se nyní odstěhovala. Bohužel posun u vašeho přítele je malý a může to tak ještě nějakou dobu být.
Doporučila bych vám, abyste se snažila co nejvíce postarat o sebe. Bylo by dobré, kdybyste mohla dlouhodoběji docházet do poradny na individuální psychoterapii a mohla jste o svém problému hovořit s odborníky. Je to běh na delší trať.
Níže vám posílám kontakt:
Poradna pro rodiče
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mailrodice@sananim.cz
Pokusím se vám ještě odpovědět na vaše otázky:
Svému příteli můžete ukázat, že potřebuje odbornou pomoc například tak, že budete sama jako spoluzávislá odbornou pomoc vyhledávat, případně vás může přítel do poradny doprovodit a můžete si tak společně promluvit o vašich problémech a možnostech řešení.
Řešíte, jestli máte informovat rodinu vašeho přítele - sama si v textu odpovídáte, když píšete, že jsou velmi daleko a nemáte s nimi kontakt. Proto by vám pravděpodobně nemohli ani nijak pomoci. Jinak byste mohla postupovat snad jen v případě, kdy by vašemu příteli šlo o zdraví nebo dokonce o život. Zde byste snad mohla postupovat jinak, ale pravděpodobně by to vašemu vztahu a důvěře příliš nepomohlo.
Bohužel pokud se váš přítel nerozhodne pro jinou cestu tak s tím nemůžete mnoho udělat. Co ale můžete je k jeho chování zaujmout postoj a nepřijímat pasivně jeho chování.
Přeji vám oběma hodně štěstí v rozhodování
za Drogovou poradnu
Marie Saudková